Fysioterapi i skolen

Hospitant i FYSIOPRIM, Gro Askland Øyehaug, har i samarbeid med skolehelsetjenesten ved videregående skole i Ski gjennomført og evaluert et prosjekt som ser nærmere på stressrelaterte plager hos ungdom.

Gro Askland Øyehaug er fysioterapeut og spesialist i psykomotorisk fysioterapi. Hun er ansatt i en bistilling i FYSIOPRIM.

Unge kropper sier ifra når det blir for mye

"Jeg møter mange ungdommer med anspente og stive kropper i min praksis som psykomotorisk fysioterapeut", forteller Øyehaug. Hun er bekymret over det hun tolker som liten toleranse for at kroppen sier ifra når aktivitetsnivået blir for høyt. I stedet for å anerkjenne kroppen som en ressurs og viktig signalbærer, ignoreres kroppens tale. Den blir sett på som et instrument som skal se bra ut. Hvordan den fungerer og hva den uttrykker har de unge liten oppmerksomhet på. De vet ikke hvordan de skal forholde seg til uro og smerter som øker i kroppen når krav om å alltid være "på", se bra ut, og prestere på skole, på jobb og i idrett til slutt blir for høye.

Fysioterapeuter styrker skolehelsetjenesten

"Fysioterapeutens oppgave er sammen med ungdommene å prøve og forstå kroppens uttrykk og se sammenhenger", sier Øyehaug. At signaler fra kroppen blir "plagsomme" og et tegn på svakhet og sykdom, eller de kroppslige uttrykkene oppleves som skremmende gir liten mestringsfølelse for ungdommer som allerede strever med kropp og identitet. Fysioterapeuters kompetanse trengs i skolen, og ikke bare for å forebygge inaktivitet og overvekt!

Les rapporten

Av Line Blixt Haukland