Stipendiat fikk støtte til å studere ved Berkeley

Henning Øien fra avdeling for helseledelse og helseøkonomi har tatt de fleste av sine doktorgradskurs ved universitetet i Berkeley. Henning synes det var inspirerende å ta deler av sin PhD i utlandet og kommer med tips til andre stipendiater som ønsker en slik mulighet.

Henning Øien

Hvordan var det å studere ved Berkeley?

– Det var veldig intensivt med undervisning sammenlignet med i Norge. Vi hadde 2-3 forelesninger i uka og måtte levere oppgaver hver uke i tillegg til større innleveringer i midten og på slutten av semesteret. Jeg kunne velge mellom mange forskjellig fag og lærte utrolig mye. Var spennende å gå på forelesninger med anerkjente forskere.

– Selv om jeg lærte mye ble det lite tid til å fordype meg i egne temaer utenom undervisningen. Amerikanske studenter bruker mye tid på studiene og det tok tid å komme seg inn i måten de jobber på. Det var nesten ikke mulig å få tid til å lese alt pensum og lite tid til å skrive på mitt eget prosjekt, forklarer Henning.

Henning syntes det var nyttig å utveksle erfaringer med studenter som kom fra flere forskjellige studiesteder og lærte mye gjennom gruppearbeid.

Berkeley har en 5-årig PhD som man kan begynne på rett etter Bachelor. De har derfor mer undervisning enn ved doktorgradsprogrammet ved UiO. Henning er nå ferdig med doktorgradskurs og kan konsentrere seg om å skrive ferdig avhandlingen.

Henning trivdes veldig godt i Bay Area. Det tar kun 20 minutter på t-bane fra Berkeley til San Fransisco, som kan friste med mange gode restauranter og spennende konsertsteder. Også på Campus er det mulig å spise godt uten at det blir for dyrt. Istedet for å ha kantine ved universitetet, er Campus er omringet av spisesteder.

Hvordan fikk du finansiert oppholdet?

– Mitt PhD-prosjekt er en del av et større prosjekt som ledes av Tor Iversen. I prosjektsøknaden til NFR søkte vi om støtte til at jeg kunne studere et år ved Berkeley og fikk innvilget nok penger til å dekke oppholdet. I tillegg fant jeg aktuelle fond på legatsiden til UiO. Jeg fikk dermed innvilget stipender hos Norges Bank og Professor Morgenstiernes fond, som dekket reiseutgifter og kursavgifter. Det er ganske dyrt å ta kurs ved universiteter i USA, så det er lurt å søke om ekstra stipender for å dekke denne utgiften.

Har du tips til de som ønsker et slikt utenlandsopphold?

– Mitt viktigeste tips er å snakke med erfarne forskere som har kontakter, slik at de kan hjelpe til med å skaffe en invitasjon ved studiestedet.

Avdeling for helseledelse og helseøkonomi leier en kontorplass på Berkeley-senteret i samarbeid med Institutt for samfunnsforskning og Frischsenteret. Det gjorde at Henning slapp å studere på bibliotekets lesesal, men kunne ha en fast arbeidsplass.

Av Anbjørg Kolaas
Publisert 6. feb. 2012 15:59 - Sist endret 15. juli 2019 14:41