Norske leger nominert til prestisjetung tysk forskningspris

NordICC-studiegruppen ved Universitetet i Oslo/Oslo Universitetssykehus og Sørlandet Sykehus er nominert for beste vitenskapelige arbeid av Felix Burda Award 2017 som skal deles ut i en TV-overført galla på Hotel Adlon i Berlin den 14 mai.

Forskere i NordICC-studien er nominert til den prestisjefylte prisen Felix Burda Award i Tyskland.

Et av Europas største mediehus, Hubert Burda Media, grunnla i 2001 Felix Burda-stiftelsen. Sønnen til eier Hubert Burda og Christa Maar Felix Burda døde av tarmkreft i 2001, bare 33 år gammel. Felix Burda Award utdeles årlig til den beste forskningen innenfor forebygging og behandling av tarmkreft. Det deles også ut priser til ildsjeler og bedrifter som har utmerket seg innen tarmkreftområdet.

Norsk forskningsgruppe nominert

Til årets pris er det nominert tre forskningsgrupper fra henholdsvis Nederland, Tyskland og Norge. Fra Norge er det NordICC-studiegruppen ved Universitetet i Oslo/Oslo Universitetssykehus og Sørlandet Sykehus som er nominert. NordICC-studien er ledet av professor Michael Bretthauer i forskningsgruppen Klinisk Effektforskning ved UiO.

Å bli shortlistet for en så prestisjetung pris i Tyskland er en stor ære og anerkjennelse for oss. Vi gleder oss til å reise til Berlin for å være til stede ved prisutdelingen, og vi er spente på juryens avgjørelse, sier Bretthauer.

Screening for tarmkreft

NordICC (Nordic-European Initiative on Colorectal Cancer) er en randomisert studie som skal finne ut om koloskopiscreening med tarmkikkert kan redusere forekomst og død av tarmkreft. Studien har inkludert 95.000 mennesker i Norge, Polen, Nederland og Sverige og publiserte i 2016 sine første resultater i prestisjetunge tidsskriftet JAMA Internal Medicine.

NordICC-studien har fått mye internasjonal oppmerksomhet og innstillingen til prisen er et bevis på at folk der ute setter pris på den gode kliniske forskningen som gjøres i Norge, sier Bretthauer.

NordICC studien er finansiert av Norges Forskningsråd, Helse-Sør-Øst, Kreftforeningen, det svenske Vitenskapsrådet og National Institiutes of Health i USA.

Prisene annonseres på en festgalla i Berlins ærverdige Hotel Adlon ved Brandenburger Tor den 14. mai. Utdelingen ledes av den tyske TV komikeren Hella von Sinnen.

Av Anita Aalby
Publisert 10. mai 2017 15:38 - Sist endret 2. mai 2018 07:06