COVID-19 og sesonginfluensa i Sverige, Norge og Danmark

Klinisk Effektforsking har i samarbeid med Universitet i Tromsø sammenlignet tall for sykdom og død av COVID-19 i Norge, Sverige og Danmark. Forskerne har også sammenlignet dem med tilsvarende tall for sesonginfluensa. Les resultatet her.

Sykehusbakgrunn med teksten Covid-19 og sesonginfluensa i Sverige, Norge og Danmark

Norge og Danmark har innført strenge tiltak mot COVID-19 som stenging av skoler og forbud mot idretts- og kulturarrangementer. Sverige har hatt mindre strenge tiltak, og ikke stengt barne- og ungdomsskolene.

Et forskerteam ved Klinisk effektforskning har i samarbeid med Universitet i Tromsø de siste månedene daglig sammenlignet tall for sykdom og død av COVID-19 i Norge, Sverige og Danmark. Forskerne har også sammenlignet disse tallene med tilsvarende tall for sesonginfluensa fra 2015/2016 til 2018/19. Les artikkelen fra Aftenposten om saken her.

Les forskningsrapporten, med oppdaterte tall til og med 10 April 2020.

Av Anita Aalby
Publisert 11. apr. 2020 21:54 - Sist endret 12. apr. 2020 00:09