Manglende vurderinger av smitteverntiltak

– Myndighetene burde gjort grundige vurderinger av smitteverntiltakene, slik man gjør ved utvikling av vaksiner og andre legemidler. Det sier professorene Mette Kalager og Michael Bretthauer i en debattartikkel i DN 21. juni.

Bilde av lekestativ utenfor en blokk.

Foto: Skjermdump fra DN 21. juni 2021.

– Når man lanserer nye legemidler, gjør man grundige undersøkelser og vurderinger i forkant, og legemidlene er testet etter standardiserte og gode prinsipper. Myndighetene bør gjøre det samme når det gjelder smitteverntiltak, som for eksempel hytteforbud, skolestenging og karantenehotell, sier professor Michael Bretthauer ved Klinisk effektforskning ved Universitetet i Oslo.

Bretthauer har sammen med professor Mette Kalager ved Klinisk effektforskning ved Universitetet i Oslo publisert en debattartikkel i Dagens Næringsliv, der de forklarer hvorfor dise prinsippene er viktige, også i en pandemi.

Her kan du lese debattartikkelen "Innlegg: Flere av smitteverntiltakene ble innført uten grundige nok vurderinger i forkant".

Emneord: smitteverntiltak, karantenehotell, hytteforbud Av Anita Aalby
Publisert 21. juni 2021 15:03 - Sist endret 6. juni 2024 12:41