Ishita Barua tildeles Fulbrights artikkelpris for unge forskere 2023

Lege og tidligere stipendiat ved Klinisk effektforsknig, Ishita Barua, tildeles Fulbrights artikkelpris for unge forskere 2023.

Bildet kan inneholde: smil, tre, begivenhet, font, rom.
Ishita Barua mottar Fulbrights artikkelpris for unge forskere 2023. Foto: Privat.

En faglig komite oppnevnt av Norges Fulbright Alumniforening har besluttet å tildele Ishita Barua Fulbrights artikkelpris for unge forskere 2023. Hennes artikkel “Real-Time Artificial Intelligence – Based Optical Diagnosis of Neoplastic Polyps during Colonoscopy” ble publisert i det internasjonale tidsskriftet NEJM Evidence i 2022.

KI i tarmkreftscreening

Barua og hennes medarbeidere gjennomførte en klinisk multisenter studie ved Bærum sykehus Norge, King’s College Hospital i London og Showa University Northern Yokohama Hospital i Japan. Forskerne implementerte KI (kunstig intelligens) i kreftscreening for å kartlegge grad av farlighet i forstadier til tarmkreft.

Fulbright skriver i omtalen av artikkelen:
"Artikkelen er velskrevet, metodisk sterk og tar for seg en viktig biomedisinsk utfordring ved å ta i bruk nye AI-teknikker. I tillegg fremmes internasjonalt samarbeid og artikkelen har så langt blitt betraktelig sitert."

Lege og helse-tech-spesialist

Barua er anerkjent som en av de mest innflytelsesrike tech-kvinnene i Norge. Hun var Fulbright-stipendiat ved Beth Israel Deaconess Medical Center og Harvard Medical School våren 2021 som en del av doktorgradsstudiet ved Universitetet i Oslo, som hun forsvarte i januar i år. For tiden jobber hun som Lead AI i Healthcare i Deloitte, og hun fortsetter også sin medisinske praksis.

Forklaring: Kunstig intelligens (KI) på norsk, er det samme som Artificial Intelligence (AI) på engelsk.

Studien er finansiert av blant annet Norges forskningsråd og Kreftforeningen.

Om Fulbrights artikkelpris for unge forskere

Fulbrights artikkelpris for Unge forskere tildeles forfatteren av beste akademiske artikkel publisert i 2021/2022 av en ung forsker som er ph.d. student eller fikk sin ph.d. grad i løpet av siste 3 år (2020 eller senere). Denne prisen ble delt ut for første gang i 2017.

For å bli vurdert må forskeren være førsteforfatter på artikkelen (eller delt førsteforfatterskap).

Prisen ble delt ut ved Fulbright Norges stipendseremoni den 8. juni ved Det Norske Nobelinstitutt.

Tidligere vinnere av Fulbrights artikkelpris for unge forskere: Even Holth Rustad (2022), Aksel Braanen Sterri (2021), Gaute Otnes (2020), Anna Dahl Myrvang (2019), Torgeir Moberget (2018), Sofie Høgestøl (2017)

Les mer på på Fulbrights nettsider

Av Anita Aalby
Publisert 12. juni 2023 17:38 - Sist endret 12. juni 2023 17:38