Bytte fra sigmoidoskopi til koloskopi har begrenset tilleggsgevinst

Forskere ved Klinisk effektforskning har sammenlignet to ulike screeningmetoder som brukes for å forebygge tykktarmskreft, og funnet en begrenset tilleggseffekt dersom hele tarmen undersøkes med koloskopi.

Bilde av koloskop. Foto: Anita Aalby/UiO

Et koloskop brukes ved både koloskopi- og sigmoidoskopiundersøkelser av tarmen. Foto: Anita Aalby/UiO

Frederik Emil Juul ved Klinisk effektforskning, og medforfattere, har nylig publisert artikkelen "Effectiveness of Colonoscopy Screening vs Sigmoidoscopy Screening in Colorectal Cancer" i tidsskriftet JAMA Network Open. Forfatterne undersøkte hvor effektivt screening med sigmoidoskopi (kikkertundersøkelse av deler av tykktarmen) og koloskopi (kikkertundersøkelse av hele tykktarmen) er i å forebygge forekomst og dødelighet av tykktarmskreft.

Basert på store kliniske studier

Fire store screeningstudier har vist at sigmoidoskopi reduserer forekomst og dødelighet av tykktarmskreft i den nedre delen av tykktarmen, og observasjonsstudier indikerer at koloskopi også reduserer forekomst og dødelighet av kreft i den øvre delen av tykktarmen. De første resultatene fra en koloskopi-screeningstudie etter 10 års oppfølging viste imidlertid bare effekt på forekomst (ikke død), og det mangler gode langtidsdata på effekten av screening med koloskopi.

– I vår studie brukte vi data fra fire store sigmoidoskopi-screeningstudier og benyttet en simuleringsmetode for å estimere eventuelle ekstra fordeler av screening med koloskopi sammenlignet med sigmoidoskopi etter 15 år, forteller førsteforfatter Juul.

Begrenset tilleggsgevinst

Sammenlignet med ingen screening viste studien at koloskopiscreening reduserer forekomst og dødelighet av tykktarmskreft med rundt en tredjedel. Dette var imidlertid bare 7 prosentpoeng ekstra reduksjon i forekomst og dødelighet av tykktarmskreft, sammenliknet med sigmoidoskopi-screening.

– Enkelt forklart, fant vi at de ekstra fordelene med koloskopi-screening var mindre enn det som blir oppnådd ved å introdusere sigmoidoskopi-screening der ingen screening eksisterer, sier Juul.

Hvorfor er dette viktige funn?

Forutsetningene i studiens simuleringsmetode er sannsynligvis optimistiske, som vil si at de de målte effektene representerer et øvre estimat for de ekstra fordelene man kan oppnår ved å ta i bruk koloskopi-screening. Koloskopi-screening er mer kostbart for helsevesenet, og mer krevende for pasientene, sammenlignet med sigmoidoskopi. Den aktuelle studien vurderte ikke disse eller andre ulemper av de ulike screeningmetodene.

– Resultatene har betydning for valg av screeningmetode, hvor både fordeler og ulemper – inkludert kostnader og ressursbruk – må tas med i avveiningene, avslutter Juul.

Av Anita Aalby
Publisert 1. mars 2024 09:46 - Sist endret 1. mars 2024 09:46