Vi er også interessert i å finne ut hva kan fremme eller hemme at pasienter får det bedre og hvilken betydning self-management kan ha for å fremme helse, så vel som å utvikle og implementere intervensjoner for og i samarbeid med klinisk praksis.
Om gruppen
Gruppens medlemmer har ulik helsefaglig profesjonsbakgrunn og har selv erfaring fra å arbeide i ulike kliniske kontekster. Gruppen innehar kompetanse med å arbeide med ulike tilnærminger innen kvantitative og kvalitative forskningsmetode. Vi inspireres av å arbeide tverrfaglig og utfordres gjennom å se våre arbeid i lys av ulike teoretiske forståelser og faglige perspektiv.
Sentrale forskningsområder er:
- Health literacy (helsekompetanse), pasientundervisning og veiledning
- Symptomer, pasientrapporterte utfallsmål, livskvalitet og helse
- Mestring og self-management
- Fungering i dagliglivet
- Helseprofesjoners erfaringer og praksisutøvelse
- Bedring som prosess og utbytte
Prosjekter
- Menns erfaringer med å leve med fibromyalgi
- “Health Literacy” og pasienter med kronisk obstruktiv lungesykdom
- “Health Literacy” og pasienter med psoriasis
- Pasientfortellinger i fysioterapeuters anamnesopptak
- Individuelt tilpasset fysioterapi – effekt og erfaringer
- AktivA - implementering av et rehabiliteringsprogram for pasienter med artrose
- Helsekompetanse hos nyretransplanterte
- Fra teori til praksis - utvikling og evaluering av et rehabiliteringsprogram for pasienter med fibromyalgi
- Samhandling mellom fysioterapeuter i primær- og spesialisthelsetjeneste – utvikling av innhold, utprøving og evaluering av
- Metasyntese av kvalitative studier om helsepersonells erfaringer med å arbeide med kroniske sykdommer
- Health Education Impact Questionnaire - norsk versjon
- Sykehusorganisert hjemmebehandling ved KOLS-forverring - fra pårørendes og helsepersonells perspektiv
- Hjertepasienter inkludert i treningsbasert hjerterehabilitering i Oslo (OsloHeartEx) - AVSLUTTET