Folkefeber  –⁠ Et opprør mot hva folke­helsen har blitt

Fire medisinstudenter lager podkast om folkehelse og sosial ulikhet. –⁠ Målet er strukturell endring i helsesektoren, sier jentene bak Folkefeber.

Slik begynner Universitas sak om de fire medisinstudentene, Amanda Hylland Spjeldnæs (21), Sine Grude (23), Emma Lengle (26) og Ida Sofie Rettedal Skjæveland (22), bak den nye podkast-satsingen.

Det som knytter de fire fremtidige legene sammen, er at de alle mener helse handler om mye mer enn biologi og statistikk.

–⁠ Vi er alle opptatt av det tverrfaglige, forklarer Spjeldnæs.

Og tverrfaglige er de. Tre av studentene går på forskerlinjen, der de alle på en eller annen måte forsker på hvordan helse henger sammen med andre samfunnsforhold.

Lengle, som er lengst i studieløpet og ferdig utdannet lege om to måneder, tok kontakt med førsteamanuensis Anne Kveim Lie da hun var litt demotivert og trengte et prosjekt som kunne gi henne drahjelp videre. Kveim Lie er spesialist på samfunnsmedisin, og satte Lengle i kontakt med de andre studentene som i dag utgjør teamet bak podkasten, skriver Universitas.

Publisert 17. mars 2021 14:38 - Sist endret 4. aug. 2022 12:58