Sammendrag
I denne rapporten beskrives trekk ved utviklingen i bruk, tilgjengelighet og fornøydhet med fastlegetjenesten etter at den ble etablert i 2001. Datamaterialet som er benyttet, er en kobling av Statistisk sentralbyrås (SSB) levekårsundersøkelser og fastlegedatabasen til Arbeids- og velferdsetaten (NAV). Forfatterne bak rapporten har mottatt midler fra Helse og omsorgsdepartementet for å utføre studien, og de har avdekket en rekke interessante funn:
- Antallet selvoppgitte kontakter med allmennlege har økt i perioden 1999 til 2008. I 2008 er gjennomsnittlig antall kontakter i løpet av de siste 12 måneder 3,46, og dette er flere kontakter enn i noen tidligere levekårsundersøkelse.
- God kapasitet på legenivå samvarierer positivt med antall kontakter med allmennlege: antallet kontakter i 2008 er større dersom respondentens fastlege opplever knapphet på pasienter.
- God kapasitet på legenivå gir kortere ventetid: Leger som har mer enn 100 ledige plasser på sin liste tilbyr kortere ventetid enn leger som ikke har ledig kapasitet.
Det har også skjedd en utvikling i befolkningens fornøydhet i perioden 2002-2008 sett under ett:
- Befolkningen er mindre fornøyd med relasjonen til legen
- Befolkningen er mindre fornøyd med legens faglige dyktighet
- Det er ingen endringer i oppfatningen av fastlegens henvisningspraksis
- Det er ingen endringer i fornøydhet med konsultasjonslengden
- Befolkningen er mer fornøyd med ventetiden til konsultasjon
ISSN 1890-1735
ISBN 978-82-7756-213-1