English version of this page

Oppstart for ETHME

Med prestisjefylt ERC Starting Grant fra EU er Carl Tollef Solbergs ETHME-prosjekt nå i gang og han jobber med å forsterke laget.

illustrasjon, en lys blå bakgrunn, en hånd som holder en svart penn, ordet "Mortality"
Foto: Colourbox illustrasjonsfoto

Prosjektet, The Ethics of Mortality Measurement (ETHME), som undersøker det teoretiske og normative grunnlaget for å måle dødsfall, hadde nylig sin første kick-off-samling. Jobben nå er å rekruttere flere dyktige forskere.

– Vi er endelig i gang. Siden startet av april har vi hatt ukentlige mandagsmøter med alt fra 4–9 personer som jobber med spørsmål knyttet til prosjektet. Det viktigste i denne tidlige fasen er å få på plass en god prosjektgruppe. Vi er derfor på jakt etter to postdoktor-kandidater og en Ph.d.-stipendiat, sier prosjektleder og førsteamanuensis Carl Tollef Solberg.

Så langt består prosjektgruppen av 9 deltakere, med Solberg i spissen og forsker Preben Sørheim som nestleder og prosjektkoordinator. Den tverrfaglige prosjektgruppen består både av erfarne forskere og medisinstudenter, en kombinasjon Solberg mener er viktig for å sikre nytekning som kan bringe forskingsfeltet videre.

Det var i november det ble klart at Solberg fikk ERC Starting Grant, et stipend som gis talentfulle forskere 2–7 år etter fullført doktorgrad. Solberg får gjennom ERC-programmet 1,5 millioner euro i prosjektstøtte.

Et ERC-stipend gir gode muligheter for å bygge opp eget forskningsfelt. Dette er å også hensikten med ETHME.

– Med tilskuddet skal vi opprettet en egen forskergruppe – sammen med øvrige kandidater som jeg veileder, for å samle forskningen og sammen jobbe målrettet for å publisere på et høyt internasjonalt nivå, sier Solberg.

Viktig med gode mortalitetsmål

Prosjektet, handler om hvordan en kan konstruere gode, gjennomtenkte og teoretisk robuste mortalitetsmål på populasjonsnivå. I tillegg skal ERC-prosjektet undersøke filosofiske grunnlagsspørsmål om døden, og prioriteringsutfordringer som oppstår i spørsmålet om å bringe nye barn til verden.

De fleste samfunn bruker store ressurser på å forebygge dødsfall. Det er derfor viktig med gode måleparameter for å kunne prioritere knappe helseressurser på best mulig vis.

– På den ene siden er døden det verste vi kan tenke oss. På den annen side er døden ingenting for oss. Hvordan kan vi så evaluere dødsfall overhodet? Majoriteten av den globale sykdomsbyrden i verden i dag kommer fra dødsfall, snarere enn morbiditet. Følgelig har det dermed vært overraskende at såpass lite teoretisk arbeid har blitt gjort for å konstruere gode mortalitetsmål, sier Solberg.

Ønsker du å bli en del av Solbergs prosjektgruppe som postdoktor eller stipendiat? Se her for utlyste stillinger (Søknadsfrist 13. mai.)

Kollegaer som er interessert i å høre mer om ETHMEs arbeid er velkommen til å ta kontakt med Preben Sørheim eller Carl Tollef Solberg og komme på besøk på et mandagsmøte.

Følg The Ethics of Mortality Measurement på blueSkye @etme.bsky.social

Faktaboks:

Kjernemålsetningene til ETHME er å:

(a) utvikle og raffinere forståelsen av døden som noe negativt

(b) forene evalueringer av dødsfall i statistiske mål for populasjonshelse med de mest lovende teoriene om døden som noe negativt