Om prosjektet
Prosjektet er basert på et etnografisk feltarbeid i hjemmesykepleien i tre kommuner i Norge. Forskeren utførte deltagende observasjon i 3-4 måneder i hver kommune, samt dybdeintervjuer med ansatte, brukere og pårørende.
Mål
Målet er å bidra til bedre forståelse og håndtering av etiske dilemmaer for å sikre verdig omsorg i hjemmebasert tjeneste.
- Identifisere og forstå etiske utfordringer i hjemmebasert omsorg.
- Undersøke hvordan ansatte takler etiske utfordringer og hvilken etikkstøtte de finner nyttig.
- Klarlegge behovet for etikkstøtte blant ansatte i hjemmetjenesten.
Resultater
- Ansatte synes det var vanskelig å balansere pasientautonomi med en god og omsorgsfull helsehjelp. Det virket å være gråsoner mot tvang for å få brukere til å ta imot hjelp. Vi så at de ansatte hadde utviklet noen strategier slik at pasientautonomien ble ivaretatt og de fikk hjelp
- De ansatte strekker seg for brukerene sine, de er lojale og brukeren kommer foran systemet og dem selv.
- Det er ingen organisert etikkstøtte i hjemmesykepleien.
Bakgrunn
Hjemmebaserte helse- og omsorgstjenester har et stadig økende ansvarsområde, med en mer sammensatt og sykere pasientgruppe. Samtidig må de ansatte som jobber i hjemmebaserte helse- og omsorgstjenester yte hjelpen i pasientens hjem. Kompleksiteten, det store ansvaret og det at de ansatte er gjest i pasientens hjem, kan føre med seg noen etiske utfordringer. Da handler det ofte om at viktige verdier i pasientomsorgen utfordres. Dette kan være verdier som god omsorg, tillit, trygghet, respekt og medbestemmelse. Etiske utfordringer som ikke løses på en god måte, kan føre til dårligere behandling og krenkelser av pasienten.
Finansiering
Stiftelsen DAM
Samarbeid
Landsforeningen for hjerte og lungesyke (LHL)
Start - Slutt
2020-2024