Fem gode vaner (Hverdagsglede Skole)

Varighet:
01.07.2023–30.07.2027

Vi har utviklet et undervisningsopplegg innen folkehelse og livsmestring og gjennomført det i 5.-10. klasse i Moss kommune. Nå undersøker vi effektene.

Kontaktpersoner

De fleste barn og unge i Norge har det godt og trives på skolen, men en økende andel barn og unge opplever psykiske plager, ensomhet, bekymring og stress. I 2020 ble folkehelse og livsmestring innført som et tverrfaglig tema i norsk skole for å «gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse». Hverdagsglede, et konsept utviklet i Storbritannia i 2008, har vist seg effektivt for å fremme livskvalitet og psykisk helse hos voksne, men det er uvisst om Hverdagsglede-konseptet også kan være effektivt for barn og unge. Vi har derfor utviklet undervisningsopplegget Hverdagsglede Skole og gjennomført det i Moss kommune. Vi har spurt elevene og lærerne hva de synes om undervisningsopplegget, og vi undersøker nå om undervisningsopplegget kan føre til bedre psykiske helse og livskvalitet blant elevene. 

Bakgrunn

160 lærere har gjennomført undervisningsopplegget for mer enn 3300 elever ved 16 kommunale skoler i Moss. Fire datainnsamlinger blant elevene og én datainnsamling blant lærere er gjennomført.

Mål

  • Å utvikle et undervisningsopplegg basert på Hverdagsglede-kurset for voksne, og å pilotere undervisningsopplegg ved to skoler.
  • Å utforske hvordan elever, lærere og andre skoleansatte opplever piloten, og identifisere aspekter som bør justeres.
  • Å undersøke hvordan lærerne gjennomfører undervisningsopplegget; deres motivasjon, hindringer de møter på, deres generelle tilfredshet med undervisningsopplegget, og i hvor stor grad de holder seg til undervisningsopplegget.
  • Å undersøke om undervisningsopplegget er akseptabelt og oppleves som nyttig for elever og lærere.
  • Å undersøke om undervisningsopplegget har negative effekter.
  • Å evaluere implementeringen av undervisningsopplegget.
  • Å beskrive elevenes livskvalitet og psykiske helse ved prosjektstart i november 2023.
  • Å undersøke om undervisningsopplegget har effekt på elevenes livskvalitet og psykiske helse.
  • Å undersøke hvem undervisningsopplegget har effekt for gjennom subgruppe-analyser mv.
  • Å undersøke hvilke mekanismer som kan forklare ev. effekter på elevenes livskvalitet og psykiske helse.

Del-prosjekter

To studentoppgaver er under forberedelse; én masteroppgave ved UiB og én hovedoppgave ved UiO.

Deltakere

Finansiering

Moss kommune, Univsersitetet i Oslo og Folkehelseinstituttet. Prosjektet er støttet av Forskningsrådet (prosjektnummer 345560) og Statsforvalteren i Oslo og Viken.

Samarbeidspartnere

Institutt for helse og samfunn, UiO

Forskningssenteret Promenta, UiO

Folkehelseinstituttet

Rådet for psykisk helse

Nettverk for helsefremmende samfunn

English version of this page
Publisert 1. juli 2024 11:04 - Sist endret 1. juli 2024 11:04