Om prosjektet
Prosjektet vil forbedre helsetjenesten gjennom å ivareta brukermedvirkning og pasientautonomi, styrke kommunikasjonen mellom pasient, pårørende og helsepersonell, og unngå over- og underbehandling gjennom effektive og bærekraftige rutiner for planlegging av behandlingen og omsorgen for eldre pasienter.
Mål
- Øke livskvaliteten til hjemmeboende eldre og deres pårørende, og forbedre kvaliteten på behandling på slutten av livet
- Fremme respekt for medbestemmelse og autonomi hos eldre mennesker
- Bedre samsvar mellom pasientens ønsker og helsehjelpen som gis
- Utvikle kompetansen til helsepersonell
- Bedre koordinering på tvers av nivå i helsetjenesten
Metode
Til dette formålet vil vi i første del av prosjektet lage en fidelity skala (troskapsskala) for å måle implementeringen av forhåndssamtaler i sykehus. I del to vil vi kartlegge implementeringen av forhåndssamtaler i fire sykehusavdelinger med skalaen som verktøy. Styrken er at den måler implementeringsgraden på flere nivå samtidig (ledere, ansatte (leger/sykepleiere), pasienter og pårørende, dokumentasjon i journal). Videre vil det bli undersøkt om eventuelle ønsker som kommer frem i forhåndssamtaler følger pasienten videre, på tvers av nivåer i helsetjenesten. Til dette formålet vil vi snakke med kommuneoverleger og fastleger. I del tre og fire vil vi utforske hemmere og fremmere, eventuelle interessekonflikter og/ eller moralske dilemmaer mellom de ulike aktørene som er involvert, og erfaringer med forhåndssamtaler gjennom åpne intervju.
Finanisering
Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo.
Start - Slutt
2019-2025