English version of this page

Aktuelle saker

Publisert 14. sep. 2023 09:59

Har du lyst til å delta i et spennende og nyskapende senter og forme Universitetet i Oslos (UiOs) global helse-agenda? Vi søker deg som vil være en endringsagent innen helse slik at FNs bærekraftsmål blir en selvfølge i fremtidens helsebeslutninger. Søknadsfrist 22. oktober 2023.

Publisert 27. apr. 2015 08:56

Ragnhild Beyrer har skrevet reisebrev fra en tur til Etiopia i april 2015, hvor hun besøkte to tidligere PhD-kandidater på deres feltarbeid. Ragnhild har vært administrativt ansatt ved Seksjon for internasjonal helse, og fulgte opp mange masterstudenter og PhD-kandidater mens de var tilknyttet UiO.

Publisert 12. mars 2015 10:46

Senter for global helse inviterte alle nye PhD kandidater med en global helse profil til å møte hverandre, sine veiledere og presentere prosjektene sine for hverandre. 17 stipendiater deltok på samlingen 26. februar, hvorav 9 presenterte sine doktorgradsprosjekter.

Publisert 8. okt. 2014 15:49

7. oktober ble lanseringsseminaret for Senter for global helse gjennomført. Senteret er en ny tverrfaglig satsning på Det medisinske fakultetet med særlig fokus på de globale helseutfordringene sett i lys av den omfattende satsningen Norge og verden for øvrig har på feltet.

Publisert 12. juni 2014 10:46

Professor Johanne Sundby har vært en initiativtager til den første forskningen om kvinnelig omskjæring i Norge. Hennes forskning har vært en del av grunnlaget i en ny rapport utført av FAFO.

Publisert 22. mai 2014 09:14

Professor John-Arne Røttingen har ledet en Chatham House arbeidsgruppe om global helsefinansiering. De anbefaler at alle land investerer minst 5 prosent av sitt bruttonasjonalprodukt på helse. Høyinntektsland bør også gi ekstern støtte til land med utilstrekkelig kapasitet.

Publisert 11. feb. 2014 08:06

En fersk rapport setter søkelys på de enorme helseforskjellene i verden. Ofte ser man at helse ignoreres når beslutninger tas i politikkområder utenfor helsesektoren. Helse blir ofret på alteret for økonomisk vekst.

Publisert 3. des. 2013 13:52

Forskere fra Norge og Burkina Faso presenterte resultater fra tre års interdisiplinær forskning på en stor konferanse i november. Leger, forskere og politikere fra Burkina Faso diskuterte kvinners sosiale realiteter og helsepolitiske aspekter knyttet til utrygg abort.