Lansering av Senter for global helse

7. oktober ble lanseringsseminaret for Senter for global helse gjennomført. Senteret er en ny tverrfaglig satsning på Det medisinske fakultetet med særlig fokus på de globale helseutfordringene sett i lys av den omfattende satsningen Norge og verden for øvrig har på feltet.

Rektor Ole Petter Ottersen understreket at Universitetet i Oslo besitter både ressursene og kompetansen som er nødvendig for å kunne arbeide med spørsmål og problemstillinger knyttet til global helse. Foto: Anbjørg Kolaas

Forskning på kvalitet var tema for seminaret med tittelen «Kvalitet i global helseforskning: metodologiske og empiriske tilnærminger». Fokus var rettet mot betydningen av kvalitetsbegrepet og hvorvidt man kan enes om en felles definisjon for kvalitet - grunnet dets viktighet for grunnforskning og i klinisk arbeid. Man har imidlertid sett at kvalitet kanskje ikke er i særlig fokus når forskning og kompetanseoverføring skjer i det globale sør. Temaet ble belyst fra perspektiver fra ulike fagdisipliner: av teoretiske innlegg og av empiriske beskrivelser av konkrete prosjekter i feltet. Se program for seminaret.

Rektor Ole Petter Ottersen åpnet seminaret, og understreket at Universitetet i Oslo besitter både ressursene og kompetansen som er nødvendig for å kunne arbeide med spørsmål og problemstillinger knyttet til global helse. Gjennom arbeidet i The Lancet-University of Oslo Commission on Global Governance for Health har man vist institusjonens engasjement og dedikasjon til å sette helse på den politiske agendaen i et bredt samfunnsperspektiv.

Senter for global helse takker alle deltakere på seminaret for deres interesse, og vi ser fram til å tilrettelegge for et omfattende og tverrfaglig samarbeid interesserte fagmiljøer imellom for slik å fremme global helsesamarbeid innad i Universitetet i Oslo men også nasjonalt.

Av Julia Ferkis
Publisert 8. okt. 2014 15:49 - Sist endret 10. jan. 2023 13:52