English version of this page

Miljø- og klimaendringer påvirker vår helse

Nytt norsk nettverk for Planetary Health vil øke bevisstheten om hvordan miljø- og klimaendringer påvirker både menneskers og plantens helse.

Bilde av et tre.
Foto: Colourbox

Forurensning og klimaendringer, ekstremvær, tap av biologiske mangfold; verden er i endring. Disse endringene har også innvirkning på menneskers helse med blant annet økt risiko for fremtidige pandemier, utfordringer for matsikkerhet samt påvirkning på fysisk og mental helse. Planetary Health er et tverrfaglig felt som ser på planeten som helhet og undersøker hvordan miljøet rundt oss er med på å opprettholde liv og støtte opp under menneskers helse.

Knytter sammen ulike fagområder

Bilde av Christina Brux
Christina Brux, seniorrådgiver SUSTAINT. Foto: privat.

– Planetary Health har vokst fram til å bli et viktig tverrfaglig fagområde som ser på sammenhengen mellom miljø- og klimaendringer og menneskers helse, forteller seniorrådgiver Christina Brux, koordinator for det nye nettverket NORPath, Norwegian Planetary Health Alliance.

– Vi ønsket derfor å skape et nettverk innen Planetary Health som kan knytte sammen mange ulike aktører som jobber innenfor klima, miljø og helse. På denne måten vil vi utvikle fagfeltet og skape et godt tverrfaglig samarbeid for å kunne være med på å løse noen av nåtidens største utfordringer.

Nettverket NORPath ble opprettet i 2022 som et tverrfaglig og multisektorielt nettverk. Det ble etablert med midler fra Norges forskningsråd og i samarbeid mellom Universitetet i Oslo, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Folkehelseinstituttet, Helsedirektoratet, Norges vassdrags- og energidirektorat, Meteorologisk institutt, Norsk klimaservicesenter, CICERO, Norsk institutt for bioøkonomi og Leger uten grenser Norge. Prosjektleder for NORPath er Jeanette H. Magnus.

Vil skape økt bevissthet om klimaendringers effekt på helse

– Et av våre mål i NORPath er å skape en økt bevissthet om at klimaendringer, tap av biologisk mangfold og forurensning også skaper en stor risiko for menneskers helse, sier Brux.

– Vi ser blant annet med bekymring på den høye andelen klimaskepsis vi ser i Norge. Dette er noe vi har skrevet om tidligere i vår nasjonale policy-brief for 2022 Lancet Countdown. Vi ønsker å vise fram et område innen klimatematikken som hittil ikke har fått så mye oppmerksomhet.

NORPath har også som mål å bygge og opprettholde nasjonal kapasitet og kompetanse innen Planetary Health. Nettverket vil være med å støtte innovasjon som tjener hensynet til bærekraft og helse. Gjennom å samle mange ulike parter til samarbeid vil NORPath legge til samarbeid innen Planetary Health på nasjonalt, regionalt og internasjonalt nivå.

Norsk Planetary Health-konferanse i 2024

NORPath er nå i gang med planleggingen av den første nasjonale Planetary Health-konferansen våren 2024. Dette vil være et viktig steg i retningen av en bevisstgjøring av fagfeltet.

– Vi håper å samle så mange som mulig med kompetanse og interesse innenfor noen av områdene innenfor Planetary Health. Det kan være alt fra mennesker som jobber med arkitektur og byplanlegging til dyre- og naturvern, til beredskap og meteorologi eller helse og sosiale forhold, forteller Brux.

Planetary Health

Begrepet Planetary Health ble lansert av en Lancet-kommisjon i 2015. I «Safeguarding human health in the Anthropocene epoch: report of The Rockefeller Foundation-Lancet Comission on planetary health» skriver kommisjonen at den menneskelige sivilisasjonen risikerer betydelige negative helseeffekter som følge av forringelsen av naturen. Dette kan være helseeffekter på bakgrunn av endringer i miljøet, klimaendringer, havforsuring, landforringelse, vannmangel, overutnyttelse av fiskerier og tap av biologisk mangfold.

Av Trine Schneider Jess
Publisert 5. des. 2023 09:14 - Sist endret 5. des. 2023 11:39