Travelogue from Ethiopia

Ragnhild Beyrer har skrevet reisebrev fra en tur til Etiopia i april 2015, hvor hun besøkte to tidligere PhD-kandidater på deres feltarbeid. Ragnhild har vært administrativt ansatt ved Seksjon for internasjonal helse, og fulgte opp mange masterstudenter og PhD-kandidater mens de var tilknyttet UiO.

Afar-woman with her animals

Afar-kvinne med sine kyr. Foto: Ragnhild Beyrer.

I 2013 ble jeg tildelt Prisen for kvalitet i bachelor- og mastergradsutdanningen. Prisen innebar også et reisestipend som jeg nå har brukt til å besøke to tidligere studenter i Etiopia: Mengistu Legesse Dadi og Gezahegne Mamo Kassa. Begge tok sine PhD  ved Det medisinske fakultet hhv. 2013 og 2014.

Forskningen deres gjaldt tuberkulose hos mennesker og drøvtyggende dyr i Afar området, øst i Etiopia. Jeg fikk være med ut til kvegnomadene der de holdt til i et tørt, marginaliserte område.

Vi dro tidlig ut til «landsbyen» og fikk se hvordan kuer og geiter ble sluppet ut av sine innhegninger og rolig gikk til vannings»rennen» før de dro ut for å finne beite noe som for meg så helt håpløst ut. Heldigvis hadde de grunnvann som blir pumpet opp. Men tørr jord iblandet dyreeskrementer virvlet opp. Mye støv i luften da dyrene forflyttet seg noe som bl.a. medvirket til at Afarene selv mente at tuberkulosen også var forårsaket av støv.

Det var veldig fint å oppleve hvilken respekt og tillit de hadde til forskerne Dadi og Kassa. De lyttet og de rapporterte om tegn til sykdom både hos mennesker og dyr og de viste glede da vi kom. Lederen i landsbyen, Abubaker, hadde god oversikt over hvilke dyr som trengte oppfølging. Kassa (veterinær) undersøkte dem og medisinerte dem. En god del medisiner ble også overlatt lederen i landsbyen. Da vi var der den første morgenen, var  kamelene deres ikke der. Siden det var behov for medisinering også på dem, dro vi tidlig neste morgen tilbake. Da var det sikkert over 100 kameler deres.  Et flott skue der de sto og drakk eller bare sto rolig og så på en og lot seg villig klappe. For meg en stor opplevelse – selv de små ungene var tillitsfulle.

Vi fikk også se skolestuen som var svært enkelt utstyrt. Det var fint å kunne bidra med verdenskart og noen bøker. Ikke alltid lett å samle barna, sa bestyreren, da de hadde oppgaver hjemme, bl.a. om morgenen å holde kalvene unna når moren ble melket.

Senere på dagen dro vi videre til to andre «landsbyer» for å følge opp tidligere forskning. Også her opplevet jeg respekt og tillit til forskerne og stolthet over de store flokkene med dyr.

Doktorgradsarbeidene til Mengistu L. Dadi og Gezhagene M. Kassa var et samarbeide mellom Aklilu Lemma Institute of Pathobiology, Addis Ababa University (Ethiopia), Institutt for helse og samfunn, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo, finansiert ved NUFU midler skaffet av Dr. Fekadu Abebe. Heldigvis har Dadi og Kassa klart å skaffe ytterligere forskningsmidler (dessverre ikke fra Norge) slik at de kan fortsette sitt arbeide blant kvegnomadene i Afar, noe som er viktig for å bekjempe tuberkulosen.

Turen min gikk videre til Wondo Genet, et frodig område ca. 250 km syd for Addis Ababa. Her var det varme kilder og vannet «rant ut av fjellet» og holdt mellom 50 og 60 grader så kroppen ble  «desinfisert».

På slutten av turen var jeg i Addis Ababa og fikk være med på den etiopiske påskefeiringen . Også en stor opplevelse alt fra messe til mattradisjonene etter en lang faste.

Ragnhild Beyrer i Etiopia

Av Ragnhild Beyrer