Til minne: Professor Eli Haugen Bunch

Eli Haugen Bunch døde søndag 28. juni 2015 etter lengre tids sykdom. Hun ble 76 år. Siden hun var første norske sykepleier som avla doktorgrad i sykepleie er det også slik at vi som sykepleiere kan si at en av våre pionerer nå er gått bort. Bisettelsen er fredag 10. juli kl. 09.30 fra Haslum Krematorium i Bærum.

Eli Haugen Bunch Foto: privat

Eli utdannet seg som sykepleier i 1962. Etter mastergradsstudier i psykiatrisk sykepleie og doktorgradstudier ved University of California – San Francisco ble hun i 1982 den første norske sykepleier med avlagt doktorgrad i sykepleievitenskap.

Hun var professor i sykepleievitenskap ved Universitetet i Oslo da hun gikk av med pensjon. Hennes bidrag til å utvikle sykepleie og forskning i og om klinisk praksis er mange og viktige. Det inkluderer for eksempel etiske dilemmaer, systematisk kvalitets-forbedringsarbeid, og pasienters velvære i klinisk krevende situasjoner. Eli satte fokus på klinisk relevante problemstillinger i sin forskning, fra hun studerte samarbeid mellom psykiatriske sykepleiere og personer med schizofreni til etiske og faglige dilemmaer i klinisk praksis i høyteknologi avdelinger, og i slutten av sin karriere sykepleieres bidrag til effektiv symptom håndtering, enten det var HIV/AIDS pasienter eller andre alvorlig syke. Eli var en av de som introduserte den nå anerkjente kvalitative forskningsmetodikken ”Grounded Theory” til Norge og Skandinavia. Det er mange master- og doktorgradsstudenter som har nytt godt av hennes kunnskaper og kontaktnett. Hennes siste doktorgradsstudent forsvarte doktorgrad nå i 2015.

Eli var nysgjerrig og fargerik. Hun tok gjerne opp problemstillinger som var nye i tiden. Det kunne være tematisering av etiske dilemmaer på 1980-tallet, kontinuitet i sykepleie ved alvorlige sykdommer som HIV/AIDS, nye muligheter med innføring av IT i helsetjenesten på 1990-tallet eller  tverrfaglig samarbeid i høyteknologiavdelinger. Eli var for eksempel en sentral drivkraft i etableringen av Senter for medisinsk etikk ved Universitetet i Oslo. Videre bidro hun sterkt til å etablere etiske komiteer for medisinsk og helsefaglig forskning i Norge, og sikret tverrfaglig sammensetning ved at det minimum oppnevnes en sykepleier som medlem i hver av komiteene. Dette satte en standard. Hun bygde et imponerende nasjonalt og internasjonalt nettverk, både i tiden som forskningskonsulent for Norsk Sykepleierforbund og som engasjert i aktiviteter i regi av SSN, ICN og WHO etter at hun kom til Universitetet i Oslo. I tillegg til utstrakt forskningssamarbeid med kollegaer ved University of California – San Francisco arbeidet hun de senere årene aktivt med å styrke psykiatrisk helsehjelp i Kambodsja.

Eli var en kosmopolitt og hun var komfortabel i alle verdensdeler. Samtidig når hun var hjemme fikk vi kollegaer og venner møte alle hun fikk besøk av, slik at hun bidro til mange av oss fikk del i hennes store internasjonale nettverk. Ved hennes bortgang settes det nå punktum for et innholdsrikt, variert og fargerikt liv. Siden hun var første norske sykepleier som avla doktorgrad i sykepleie er det også slik at vi som sykepleiere kan si at en av våre pionerer nå er gått bort.

Av Anne Moen, Nina Aarhus Smeby og Randi Nord. Kollegaer ved Avdeling for sykepleievitenskap, UiO.
Publisert 3. juli 2015 11:24 - Sist endret 3. juli 2015 11:32