Lancet forskerpris til stipendiat fra Tibet

Bianba (og medarbeidere) vant forskerpris for yngre forskere (under 45 år) fra The Lancet and Chinese Academy of Medical Sciences i forbindelse med The Lancet-CAMS Health Summit i Beijing, October 30-31, 2015. Det ble sendt inn totalt 600 arbeider til konferansen.

Prisen ble overrakt av Editor-in-Chief of the Lancet, Dr. Richard Horton og President, CAMS, Dr. Xuetao Cao.

Bianba disputerte for graden PhD ved Avdeling for samfunnsmedisin, UiO, i mars 2015. Hun har mottatt kvotestipend fra UiO og forskningsmidler fra Nettverk for Universitetssamarbeid Tibet-Norge.

Av tibetanske medarbeidere har Yangzong tatt PhD ved Avdeling for samfunnsmedisin, UiO, I mars 2014 og Gonggalanzi er for tiden PhD-student ved  Avdeling for samfunnsmedisin. Begge har støtte fra Nettverk for Universitetssamarbeid Tibet-Norge.

Om forskningen

Tittel Anthropometric measures of children in Tibet - cross-sectional studies of 9-10-year-old native Tibetans living at 3.700 and 4.300 m above sea level and Han Chinese living at 3.700 m.

Forfattere: Bianba; Yangzong; Gonggalanzi; Sveinung Berntsen; Lars Bo Andersen; Hein Stigum; Per Nafstad; Espen Bjertness.

Samarbeidspartnere: Research Center for High Altitude Medicine (Bianba) og Department of Preventive Medicine, Tibet University Medical College, Lhasa, Tibet, China; Department of Community Medicine, Institute of Health and Society, University of Oslo; Department of Public Health, Sport and Nutrition, University of Agder, Kristiansand; Department of Sports Medicine, Norwegian School of Sport Sciences, Oslo; Department of Exercise Epidemiology, University of Southern Denmark, Odense, Denmark; and Division of Epidemiology, Norwegian Institute of Public Health, Oslo, Norway.

Publisert 23. nov. 2015 14:29 - Sist endret 23. nov. 2015 14:30