Ny forskerskole for helse og omsorg i kommunehelsetjenesten

Institutt for helse og samfunn, UiO og samarbeidspartnere har fått midler fra Forskningsrådet til å starte forskerskolen "The Norwegian Research School for Research and Development of Municipal Health and Care" (MUNI-Health-CARE). Fagmiljøene planlegger å utvikle 16 nye kurs og ta opp 30 PhD-studenter fra høsten 2016.

Marit Kirkevold ved sin arbeidsplass

Professor Marit Kirkevold er strålende fornøyd med å ha fått midler til å starte ny forskerskole. Foto: Anbjørg Kolaas

En forskerskole for hele Norge

Marit Kirkevold (sykepleievitenskap) leder arbeidet med å opprette ny forskerskole sammen med nestleder Astrid Klopstad Wahl (helsefag) og nasjonale partnere:

• Universitetet i Bergen
  • Høgskolen i Bergen
  • Høgskolen i Oslo og Akeshus
  • UiT – Norges arktiske universitet
  • Høgskolen i Gjøvik
  • Universitetet i Nordland

- Jeg håper denne satsingen vil bli til glede for vårt fagmiljø og stipendiater så vel som skape nye samarbeidsrelasjoner og et større, tverrfaglig forskerutdanningsmiljø, sier Kirkevold.

Forskerskolen skal bringe sammen stipendiater og veiledere fra hele Norge. Ved å ha felles kurs og arrangementer får studentene utvidet sine perspektiver og lærer om ulike tilnærmingsmåter fra alle fagmiljøene.

Samarbeidspartnere planlegger å utvikle 16 nye kurs, som skal utfylle hverandre. Dette er en viktig satsning for å utvikle forskningskultur i kommunehelsetjenesten. I tillegg vil det bli laget et opplegg for å støtte kandidatene på veien mot en forskerkarriere etter doktorgrad.

Samarbeid med allmennmedisin

- Da vi skrev søknaden så vi på hvordan en ny skole kan utfylle tilbudet i Nasjonal forskerskole i allmennmedisin - NAFALM. Vi kommer til å samarbeide tett med flere felles kurs og arrangementer, sier Kirkevold.

Begge forskerskolene fokuserer på primærhelsetjenesten, men den nye skolen skal ha en mer tverrfaglig tilnærming. Det vil være naturlig at kandidater fra fysioterapi, ergoterapi, sykepleie og andre helseprofesjoner blir tatt opp på skolen.

Internasjonalt samarbeid

Fagmiljøene samarbeider med mange internasjonalt anerkjente forskere som kommer til å holde gjesteforelesninger og bidra til å bygge opp kompetansen for veiledere.

Av Anbjørg Kolaas
Publisert 23. okt. 2015 13:45 - Sist endret 23. okt. 2015 15:58