Hospitering på Hopkins ElderPlus

Ragnhild Hellesø, programleder for master i avansert geriatrisk sykepleier har vært en uke ved Hopkins ElderPlus i Baltimore for å få mer kunnskap om rollen som Nursing Practitioner. Denne rollen tilsvarer i stor grad AGS i Norge.

Foto: Ragnhild Hellesø

Hensikt med besøket

1. Få et innblikk i hvordan Nurse Practitioners (NP) utøver sin rolle og hvordan rollen utøves i samarbeid med annet helsepersonell.
  2. Vurdere om vi kan og eventuelt hvordan vi kan få til samarbeid slik at vi kan utvikle NP rollen i Norge.
  3. Finne ut av i hvilken grad det var mulig å utveksle studenter med Hopkins Elder Plus og med School of Nursing ved University of John Hopkins.

NP ved Hopkins ElderPlus

NP har ansvar for faste pasienter og har det overordna ansvaret for planlegging og oppfølging for den enkelte pasient. NP avgjør hvor ofte hun skal vurdere pasientene og setter opp timer for dette. Pasientene kan tilses enten hjemme eller på en institusjon, men mange kommer til klinikken ved senteret.

Noen eksempler på pasienter som kom til klinikken, kan illustrere rollen. En pasient kom til klinikken fordi hun hadde fått unormale hevelser i leggene. Dette var en pasient med kjent diabetes og hjertesvikt, og manglende evne til å følge opp kost og lignende. NP undersøkte om pasienten medisinkse tilstand var endret og hun brukte tid på å finne årsaken til endringene. I tillegg til fysisk funksjonsvurdering, hadde NP inngående dialog med pasienten for å finne årsaken til endringene. I tillegg til generelle råd, forordna NP bruk av elastiske strømper med inngående informasjon om hvordan de skulle brukes og hvorfor.

En annen pasient henviste hun til pasientens onkolog etter undersøkelse. Hun diskuterte og ba om «second» opinion fra en annen NP for å undersøke lymfeknutene. Pasienten var svært bekymret, nedtrykt og hadde mange spørsmål. NP brukte tid på å lytte og støtte og informere om videre forløp.

Et tredje tilfelle som oppsto, var en pasient som hadde falt om morgenen (litt uvisst hvor og når) som hadde store smerter i ene beinet. NP undersøkte og henviste til (mobilt) røntgen. NP tolker også bildene, denne gang var legen involvert og begge var litt usikre på tolkningen. Nye bilder ble tatt på kvelden fordi smertene økte på, hvor det viste seg å være en liten fraktur.

Det som er felles for alle tre eksemplene, er at NP vurderer og henviser til instanser der hun trenger kompletterende eller annen kompetanse. I tillegg bruker hun andre (sykepleiere, hjelpepleiere, sassistenter) til å utføre ulike oppgaver (tar blodprøver, blodtrykk, surstoffmetning etc.) slik at dette er tatt når NP møter pasienten.

Fleksibelt system gir trygg omsorg

For å sikre trygg omsorg har senteret kontrakt med ulike trinn i omsorgstrappen fra for eksempel dagsenter, ”assistant living” og sykehjem. Det er NP som beslutter hvilket omsorgsnivå pasienten trenger, om vedkommende skal legges inn på annet omsorgsnivå og når tid pasienter kan skrives ut. Hun tar ansvaret for alle forordninger og dokumentasjon i tilknytning til innleggelse og utskrivelse, men det er en koordinator som ordner det praktiske slik at pasienten flyttes dit det er besluttet.

Tilgang til flere omsorgsnivå som NP kan råde over, bidrar til et svært fleksibelt system som sikrer forsvarlighet og hindrer reinnleggelse i sykehus.

Seminar om AGS-rollen i Norge

Våren 2016 skal vi arrangere seminar i Oslo med McNabney og Perfetto fra Hopkins ElderlyPlus. På seminaret har vi tenkt å ta opp hvilken betydning AGS har i eldreomsorgen og hvordan samarbeidet mellom leger og AGS kan utvikles i Norge.

På lengre sikt kan det være aktuelt å formalisere en samarbeidsavtale om hospitering ved Hopkins ElderlyPlus både for studenter og lærere.

Om Hopkins ElderPlus

Organisasjonen Hopkins ElderPlus er tilknyttet John Hopkins Bayview Medical Center i Baltimore, Maryland. Det tverrfaglige senteret drives etter PACE-modellen som en et akronym for et  landsomfattende program ”Program of All-inclusive Care for Elderly”. Dette er et program for eldre over 55 år med stort hjelpebehov både helsemessig og sosialt. Målet med å bli tildelt en plass i Hopkins ElderPlus, er at pasientens fortsatt skal kunne bo hjemme så lenge som mulig. NP og legen (geriater) ved senteret gjør sammen eller hver for seg en klinisk vurdering for å finne ut om pasientene fyller kriteriene for å få tildelt tjenester fra PACE.

Tjenester som blant annet tilbys er primærhelsetjenester, spesialisthelsetjenester og nødvendig, fysioterapi, ergoterapi, tannlegetjenester, ernæringsfysiolog, sosialhjelp og transportering. Tjenesten drar veksler på flere omsorgsnivå, som dagsenter, klinikk, ”assistant living”, rehabilitering og sykehjem som benyttes på en fleksibel måte dersom pasienten for perioder ikke kan være hjemme. Et hovedmål er å unngå innleggelser i sykehus. Det føres statistikk på om innleggelser unngås. PACE har vist seg å være en god modell for å støtte pasienter med kognitiv svikt slik at de klarer å bo hjemme lengre sammenlignet med andre modeller.

Klinikken har tre undersøkelsesrom og et rom som er innredet til tannlege. I tillegg har de avtale om at øyelege kommer med jevne mellomrom. Klinikken ligger i fysisk tilknytning til dagsenteret. Svært mange av de 150 pasientene som til enhver tid er inne i programmet, er daglig på dagsenteret. Det betyr at NP og det tverrfaglige teamet er lett tilgjengelig for dem om nødvendig.

Publisert 6. okt. 2015 15:47 - Sist endret 7. okt. 2015 10:11