Leon Jarners forskningspris 2015 til Marianne Thorsen Gonzalez

Førsteamanuensis Gonzalez har fått forskningspris for 2015 fra Leon Jarners Minnefond til fremme av forskning om Alzheimers sykdom og aldersdemens. Hun har fått prisen for prosjektet "Sansehager som miljøbehandling ved demenslidelser".

Marianne Thorsen Gonzalez

Prosjektet har vært i samarbeid med Professor Marit Kirkevold og består av to delstudier:

1. Kunnskapsoppsummering på intervensjonsstudier relatert til sansehager som miljøbehandling ved demenslidelser.
  2. Nasjonal kartleggingsstudie (web-survey) hvor man kartla klinisk bruk av sansehager ved norske sykehjem, og hvordan norske sansehager er utformet i lys av etablerte retningslinjer for sansehagedesign ved demenslidelser.

Gonzalez har publisert fire vitenskapelige artikler og et bokkapittel fra prosjektet. Arbeidet er i store trekk utført i Mariannes stilling som Førsteamanuensis II ved Avdeling for sykepleievitenskap, Universitetet i Oslo. Det er også benyttet noe FoU tid tildelt ved Diakonhjemmet høgskole hvor hun har sin hovedstilling.

Minnefondet deler ut forskningsprisen årlig til et forsknings eller utviklingsprosjekt om demenssykdommer, personer med demens eller pårørende, som er utført eller under utførelse i Norge. Resultatene fra prosjektet må ha nyhetens interesse. Dersom det dreier seg om et utviklingsarbeid, må erfaringene kunne generaliseres. Prisen deles ut i forbindelse med Demensdagene 2015, som arrangeres i Oslo Kongressenter 1.-2. desember. Prisen er delt ut 15 ganger tidligere, fordelt på ni leger, fire sykepleiere og to psykologer.

Publisert 16. des. 2015 12:28 - Sist endret 11. feb. 2022 13:46