Forskningskompetanse til Etiopia

Forskere ved institutt for helse og samfunn deler sin kunnskap om prosjektskriving og gjennomføring av forskningsprosjekter gjennom seminarer både i Norge og utenlands. I september hadde Jeanette H. Magnus og Anne Moen workshop for engasjerte deltakere i Jimma, Etiopia.

Anne Moen underviser

Anne Moen underviser i prosjektskriving i Jimma, Etiopia. Foto: Jeanette Magnus

På seminarene lærer deltakerne å skrive prosjektprotokoll for master eller PhD prosjekt og utvikle store prosjekter der tematikken krever flere store delstudier og tverrfaglig samarbeid. I Jimma, Etiopia var det stort engasjement for i fellesskap å utvikle det viktigste prosjektet innenfor institusjonenes strategiske prioriteringer for forskning.

Disse workshopene er en av kjerneaktivitetene i SACCADE. Deltakerne er ansatte ved Jimma University, og målet er å øke kunnskap, kompetanse og systematikk i søknadsskriving, etablere en forskningskultur lokalt og bidra til kapasitet- og kompetansebygging. SACCADE (Strategic And Collaborative Capacity Development in Ethiopia and Africa) er et Norhed finansiert, strategisk forskningsutviklingsprogram.

Partene i dette samarbeidet er Jimma University, College of Health Sciences, Saint Paul Hospital Millennium Medical College (St. Paul), Addis Ababa, Ethiopia og University of Oslo (UiO), Medical Faculty. Prosjektet ledes av Jimma University og er finansiert i perioden 2013 – 2018.

Forskere i Jimma
Engasjerte forskere i Jimma. Foto: Jeanette Magnus