UiOs utdanningspris til Anne Kveim Lie

Ledelsen ved instituttet og fakultetet gratulerer Anne Kveim Lie med en velfortjent anerkjennelse fra Universitetsstyret.

Anne Kveim Lie er kjent for å bruke utradisjonelle metoder i undervisningen for å engasjere studentene. Foto: Christian Belgaux, Morgenbladet. Gjengitt med tillatelse.

Universitetsstyret deler hvert år ut fire priser. Tirsdag 19. juni ble vinnerne av Forskningsprisen, Utdanningsprisen, Formidlingsprisen og Innovasjonsprisen for 2018 annonsert.

– Vinnerne belønnes for fremragende innsats, og de er en inspirasjon for alle oss som jobber på Universitetet i Oslo, sier rektor Svein Stølen.

Prisene er hver på 250.000 kr, og deles ut på UiOs årsfest. Anne Kveim Lie får årets utdanningspris med følgende begrunnelse:

Anne Kveim Lie har gjennom sitt dyptfølende engasjement for undervisning blitt en populær og kjent foreleser blant studentene. I 2016 ble hun i Morgenbladet kåret til en av Norges 10 beste forelesere.

Hun arbeider utradisjonelt og benytter gjennomgående metoder i sin undervisning som effektivt og på nye måter aktiviserer studentene. Hun har med stor suksess bidratt både med å revidere og nyskape undervisningsopplegget i samfunnsmedisin. Gjennom sitt arbeid har hun systematisk bedret både sin egen og andre faglæreres undervisning.

Av Silje M. Kile Rosseland
Publisert 21. juni 2018 10:23 - Sist endret 30. aug. 2018 15:15