Ble hedret av Gambias helseminister

Da professor Johanne Sundby fylte 70, ble det markert med jubileumsseminar. Fokus var innsatsen hennes for kvinnehelse og kapasitetsbygging i det globale sør.

Joanne Sundby står sammen med sine to gambiske studenter. Hun holder diplomet hun fikk fra den gambiske helseministeren.

Johanne Sundby med diplomet fra Gambias helseminister, sammen med de to gambiske Helsam-studentene Fatou Jatta (masterstudent og lege) og Hassan Nije (økonom, ph.d.-student).

I en hybrid samling, med representanter fra inn- og utland fysisk til stede og digitalt, ble Sundbys karriere feiret. En spesiell hilsen ble også rettet Sundby fra Gambias helseminister.

– Et diplom fra Gambias helseminister ble overrakt på 70-års-seminaret. Det er en ære for meg og Norge. Det er en forpliktelse til ikke å gi opp. Gjennom kvotestipend har vi hatt et utstrakt utdanningssamarbeid med Gambia. Våre gambiske partnere attribuerer utviklingen av lokale retningslinjer direkte til lærdom som de har hentet fra sin norske utdanning. Vi har også avholdt to store konferanser i Gambia, der forskningsresultatene er formidlet tilbake til landet, sier Sundby.

Sundby har vært en tydelig kritiker av nedleggelsen av kvoteprogrammet og konsekvensen av det for arbeidet med kapasitetsbygging i Afrika, og særlig for et lite land som Gambia.

– Etter kvoteprogrammet ble lagt ned har vi mistet mange av våre gambiske studenter. Gambia er ikke et prioritert samarbeidsland for norsk bistand og Gambia kvalifiserer ikke for NORHED- og NORPART-avtaler. De to gambiske studentene vi har ved Helsam i dag er finansiert med kilder utenfor Norge, sier Sundby.

– Vi har tidligere utdannet mange studenter fra Gambia gjennom vår master i internasjonal samfunnsmedisin; de fleste finansiert gjennom det norske kvoteprogrammet.  Vi har også hatt flere doktorgradsstudenter og en rekke diplomstudenter som har tatt den internasjonale sommerskolens helseprogram (et seks ukers kurs i Norge). Alle studentene har returnert til Afrika. To av dem har seniorstillinger i WHO eller liknende på det afrikanske kontinent. Alle jobber i den offentlige helsesektoren. To holder fremdeles på med sine doktorgrader. En har jobbet som helsedirektør og sykehusdirektør i Gambia, og som opponent på doktorgrader på Universitetet i Oslo.

Sundby, født 6. oktober 1951, har vært tilsatt ved Helsam siden 1994. Jubileumsmarkeringen fant sted 14. oktober. Snart vil Sundby tre inn i pensjonistenes rekker, men vil fortsette som emeritus.

Publisert 29. okt. 2021 11:26 - Sist endret 29. okt. 2021 11:26