UiO involvert i EU-prosjekt som skal bedre pasientmedisinering

50 prosent av pasienter tar ikke medisiner som forskrevet av lege. Gjennom IMI-prosjektet Beamer skal det utvikles en modell som skal sikre bedre behandlingsoppfølging.

Hender med flere piller. Piller ligger strødd rundt.
Foto: Colourbox illustrasjonsfoto

Universitetet i Oslo (UiO) ved Avdeling for sykepleievitenskap er en av to norske partnere i prosjektet. Prosjektet blir ledet av Pfizer og koordinert av Porto universitet.

–  Vår rolle i prosjektet blir å teste og validere modellen som skal utvikles. Vi har også ansvar for brukerinvolvering i prosjektet, sier forsker Eva Turk fra UiO.

Prosjektet har en ramme på 11,5 millioner Euro over 60 måneder. 467 000 Euro går til Ui0. UiO sine representanter i prosjektet er Turk og professor Anne Moen. Arbeidet omfatter seks sykdomsområder: Cardiovascular, Oncology, Immunology, Neurology, Endocrinology (Rare Disease) and associated comorbidities.

–  Testingen vi står får begynner først 32 måneder ut i prosjektet, men allerede nå begynner vi arbeidet med å rekruttere brukergrupper fra de seks sykdomsgruppene i prosjektet, sier Turk.

Beamer (beamerproject.eu) blir det andre IMI-prosjektet som Avdeling for sykepleievitenskap er involvert i. Høsten 2020 ble storprosjektet Gravitate-Health lansert. Prosjektet koordineres av UiO og Moen.

Profilbilde Anne Moen
Helsam-professor Anne Moen.

–   Gravitate-Health handler også om å bedre pasientbehandlingen og sikre rett bruk av medisiner, men ved å utvikle digitale løsninger. Beamer skal utvikle en modell for å følge opp pasienter og slik sikre bedre behandlingsetterlevelse, forklarer Turk.

Den andre norske partneren i Beamer er Ahus. Totalt er det 28 partnere i prosjektet.

IMI er en type EU-prosjekt der legemiddelindustrien samarbeider med offentlige partnere. Som IMI mottar prosjektet støtte fra EUs Horizon 2020 forsknings- og innovasjonsprogram, European Federation of Pharmaceutical Industries.

Publisert 10. des. 2021 09:52 - Sist endret 21. feb. 2023 09:41