Forskere mottok priser under Primærmedisinsk uke

To forskere, som begge har hatt veiledere ved Institutt for helse og samfunn på Universitetet i Oslo, ble belønnet med hver sin forskerpris under Primærmedisinsk uke i forrige uke.

Prisvinnerne Ingvild Vik og Nikolai Klem

Prisvinnerne Ingvild Vik og Nikolai Klem. Foto: Trygve Skonnord

Ingvild Vik, som har hatt Morten Lindbæk, seniorrådgiver ved Avdeling for allmennmedisin, som veileder og er rådgiver ved Antibiotikasenteret for primærmedisin, fikk Allmennmedisinsk forskningsfond sitt reisestipend for 2022. Nicolai Klem, som har hatt Odd Martin Vallersnes, førsteamanuensis ved Avdeling for allmennmedisin, som veileder, fikk Allmennmedisinsk forskningsutvalg sin forskerpris.

Heder og ære til Ingvild Vik for legevaktforskning på antibiotikabruk

Allmennmedisinsk forskningsfond sitt reisestipend for 2022 er tildelt Ingvild Vik for hennes forskning på behandling av ukomplisert urinveisinfeksjon hos legevaktpasienter. Hun er overlege på Allmennlegevakta ved Oslo legevakt i Storgata og rådgiver ved Antibiotikasenteret for primærmedisin, Universitetet i Oslo, og disputerte i fjor sommer med en avhandling om behandling av ukomplisert nedre urinveisinfeksjon hos voksne, ikke-gravide kvinner.

– Jeg ble overrasket og rørt. Reisestipendet betyr at noen tenker at forskningen jeg har vært med på er nyttig og viktig. Det er veldig gøy å forske, men det tar tid og er krevende. Derfor er det kjempestas å bli satt pris på av fagmiljøet, og det gir meg ny giv til videre forskning, sier en glad prisvinner Ingvild Vik.

Les hele intervjuet med Ingvild Vik på Den norske legeforenings hjemmesider (legeforeningen.no).

Allmennlege fikk pris for forskning på behandling av bronkiolitt hos barn

Nicolai Klem har jobbet som kiropraktor, som lege på sykehus, fastlegekontor og legevakt. Nå har han fått Allmennmedisinsk forskningsutvalg sin forskerpris for en studie om behandling av bronkiolitt hos små barn.

«Årets prisvinner har vist at endret kunnskapsgrunnlag om god behandling av akutt bronkiolitt hos barn faktisk førte til endringer i praksis lokalt. Han har undersøkt det med en adekvat og grundig metode, og presentert det på en klar og engasjerende måte», heter det i begrunnelsen for forskerprisen.

– Det er uventet og stort å få en slik pris. Det ligger mye jobb bak å få en studie publisert, og jeg setter stor pris på alle klapp på skulderen og anerkjennelse for arbeidet jeg har gjort, sier Nicolai Klem.

Les hele intervjuet med Nicolai Klem på Den norske legeforenings hjemmesider (legeforeningen.no).

Publisert 1. nov. 2022 09:02 - Sist endret 20. feb. 2023 09:16