CHARMs forsker, professor og overlege Nada Andelic tildelt internasjonal pris i rehabilitering

Andelic ble tildelt Bernard Brucker International Lecturer prisen, som en anerkjennelse for sine profesjonelle prestasjoner, som betydelig fremmer den internasjonale forskningen på rehabiliteringsfeltet.

Professor Nada Andelic på scenen på American Congress of Rehabilitation Medicine, fargerike bannere i bakgrunnen

Professor Nada Andelic mottok prisen under American Congress of Rehabilitation Medicine i Chicago. Foto: Privat

Professor Nada Andelic ble tildelt Bernard Brucker International Lecturer pris under den 99. American Congress of Rehabilitation Medicine (ACRM) i Chicago, USA i november 2022. I denne anledningen ble hun invitert til å holde Brucker International Special Symposium 2022, hvor hun foreleste om “Challenges and opportunities in provision and delivery of rehabilitation services worldwide”.

– Det betyr veldig mye for meg å få denne prisen. Den viser at min forskning blir anerkjent internasjonalt. I tillegg synliggjør prisen viktigheten av rehabiliteringsforskningen i Norge, sier Andelic.

Hun understreker at hun har alltid vært nysgjerrig, og er nokså strukturert og selvstendig.

– Men det har vært en klar fordel at jeg har jobbet i et tverrfaglig forskningsmiljø på OUS og UiO med mange engasjerte kollegaer. Diskusjoner med kollegaer i vår forskningsgruppe og forskerkollegaer i Norge har vært inspirerende og avgjørende for både nye forskningsprosjekter og for forskningens kvalitet, sier Andelic.

– Jeg hentet også inspirasjon fra møter med våre internasjonale samarbeidspartnere fra blant annet Skandinavia, Tyskland, Belgia, Nederland, Spania og USA. Resultatene våre ville ikke vært mulig uten dette samarbeidet, så prisen er til alle som har bidratt. Jeg er veldig takknemlig for bidraget fra samarbeidspartnerne våre, sier professoren.

Professor Andelic forsker på rehabilitering etter trauma og traumatiske hodeskader (TBI)

Andelic og forskergruppen hennes forsker på rehabilitering etter traumer og TBI. Forskergruppen har som visjon å utvikle et sterkt forskningsnettverk som vil frembringe ny kunnskap om rehabilitering og forbedringsprosesser fra tidlig til senfase. Også på tvers av profesjoner og institusjoner involvert i behandlingskjeden.

– Det er behov for mer forskning på hele pasientforløpet, helseøkonomiske studier, samt studier som utforsker i hvilken grad pasientens individuelle rehabiliteringsbehov ivaretas i utforming av tilbudet, forteller Andelic.

Forskergruppen har flere pågående nasjonale og internasjonale prosjekter, som for eksempel multisenterstudie om rehabilitering etter traumer, intervensjonsstudier i tidlig og senfase etter TBI, og EU prosjektet CENTER-TBI.

Forskergruppe evaluerer behov for, samt effekt og kost-nytte av rehabiliteringstiltak

– Målet med vår forskning er å få ny kunnskap om behov for og organisering av rehabiliteringstjenester, udekkede rehabiliteringsbehov, og hvordan disse behovene kan dekkes, fortsetter hun.

Basert på forskningsresultater om udekkede rehabiliteringsbehov, utvikler forskergruppen nye intervensjonsstudier.

– Vi er opptatt av å evaluere effekten og kost-nytte av tidlig rehabiliteringsintervensjon, som kan forbedre funksjonsutfall, aktivitet og deltagelse etter skader, og forebygge utvikling av kroniske problemer, forklarer prisvinneren.

Tall fra Norsk traumeregister viste at det har vært 9555 traumehendelser i 2021. Omtrent 1300 har vært pasienter med alvorlige skader. Mer alvorlige skader medfører ofte konsekvenser i form av langvarig funksjonshemming og produktivitetstap.

En stor andel av pasientene får innvilget uføretrygd som følge av en skade. I 2015 ble skader, forgiftninger og vold anslått å koste det norske samfunnet 100 milliarder kroner. Cirka 75 prosent av kostnadene knyttes direkte til skadebyrde (tapte leveår og helsetap).

The Brucker International Symposium Award

Each year, the International Networking Group sponsors the Brucker International Symposium held during the American Congress of Rehabilitation Medicine (ACRM) Annual Conference. This ING signature event was established in 2008 in memory of Dr. Bernard (Bernie) Brucker, a long-standing ACRM member, who died unexpectedly that year. Originally established as a lecture luncheon, the event has become a popular ACRM tradition and continues today as a very special symposium. Source: American Congress of Rehabilitation Medicine (ACRM) (acrm.org)

Nada Andelic

Av Grace Engen