ERC Starting Grant til Carl Tollef Solberg

Det prestisjefylte stipendet skal blant annet brukes til å bygge bro mellom filosofien og epidemiologien når det kommer til evaluering av dødsfall.

Profilbilde Solberg. Mann, brunt kort hår, forsiktig smil, blå genser med lyseblå skjorte under.
Carl Tollef Solberg får prestisjefylt ERC Starting Grant

ERC Starting Grant gis til talentfulle forskere 2–7 år etter doktorgrad. Prosjektet til Solberg heter ETHME: The Ethics of Mortality Measurement og får 1,5 millioner euro.

En stor del av prosjektet handler om hvordan en kan konstruere gode, gjennomtenkte og teoretisk robuste mortalitetsmål på populasjonsnivå. I tillegg skal ERC-prosjektet undersøke filosofiske grunnlagsspørsmål om døden, og prioriteringsutfordringer som oppstår i spørsmålet om å bringe nye barn til verden.

De fleste samfunn bruker store ressurser på å forebygge dødsfall. Det er derfor viktig med gode måleparameter for slik å kunne prioritere helseressurser riktig.

– På den ene siden er døden det verste vi kan tenke oss. På den annen side er døden ingenting for oss. Hvordan kan vi så evaluere dødsfall overhodet? Majoriteten av den globale sykdomsbyrden i verden i dag kommer som følge av premature dødsfall, snarere enn morbiditet. Følgelig har det dermed vært overraskende at såpass lite teoretisk arbeid har blitt gjort for å konstruere gode mortalitetsmål, sier Solberg.

Bygge forskningskapasitet

Et ERC-stipend gir gode muligheter for å bygge opp sitt forskningsfelt. Solberg er klar på hvordan han ønsker å prioritere disse ressursene,

– Med ERC-stipendet så vil jeg kunne rekruttere ytterligere en Ph.d.-kandidat og to postdoktorer til min forskning. Dessuten vil et slikt stipend gi meg muligheten til 75 % frikjøp av alle arbeidsplikter til forskning over fem år, dette for å kunne bidra i forskningsfronten. Med et slikt tilskudd vil det også bli mulig og opprettet en egen forskergruppe – sammen med øvrige kandidater som jeg veileder, for å samle forskningen og sammen jobbe målrettet for å publisere på et høyt internasjonalt nivå, sier Solberg.

Kun to Helsam-forskere har tidligere fått ERC Grant, Ruth Prince fikk ERC Starting Grant i 2017 og Jan Helge Solbakk fikk ERC Advanced Grant i 2022.

Les mer om ERC Starting Grant

Carl Tollef Solberg

Solberg er utdannet lege og filosof og har vært ansatt ved Senter for medisinsk etikk (SME) ved UiO siden 2020, i dag i stilling som førsteamanuensis. I 2023 ble han også adjungert professor ved Syddansk Universitet. Høsten 2023 og frem til tidlig i februar 2024 er han i permisjon fra UiO for å jobbe på Helsedepartementet som sekretariatsleder for ekspertutvalget Tilgang og prioritering. Carl Tollef Solberg ble nylig også tatt opp i Akademiet for yngre forskere.

Av Thea Cecilie Engelsen
Publisert 10. nov. 2023 10:04 - Sist endret 10. nov. 2023 10:04