Kongens fortjenstmedalje til Johanne Sundby

Professor emeritus Johanne Sundby ved Institutt for helse og samfunn, UiO, har blitt hedret med Kongens fortjenstmedalje for sin mangeårige og mangfoldige virksomhet innen kvinnehelse, både i Norge og internasjonalt.

Johanne Sundby viser stolt fram diplom og medalje. Hanne Flinstad Harbo, dekan ved Det medisinske fakultet, UiO, smiler i bakgrunnen.

Johanne Sundby (t.v.) mottok Kongens fortjenstmedalje. Overrakt av Hanne Flinstad Harbo (t.h.), dekan ved Det medisinske fakultet, UiO.

Foto: Øivind Larsen, UiO

– Jeg er rørt, stolt og glad, ikke minst på vegner av alle kvinner i verden. Det sa medisinprofessor Johanne Sundby etter at hun fikk overrekt Kongens fortjenstmedalje, skriver Uniforum.

Sundby er utdannet lege fra UiO, med spesialisering i fødselshjelp og kvinnesykdommer. Hun fikk post-doc i global reproduktiv helse fra NFR og begynte på Helsam i 1994. I 1994 tok hun en doktorgrad i samfunnsmedisin og fikk professorat i samfunnsmedisin/global helse i 2003. Hun har viet karrieren til kvinnehelse og internasjonalt utviklingsarbeid.

Kongens fortjenstmedalje ble overrekt av Hanne Flinstad Harbo, Dekan ved Det medisinske fakultet, i en seremoni ved Frederik Holsts hus mandag 27. november.

Kongens fortjenstmedalje ble stiftet av Kong Haakon VII 1. februar 1908. Den deles ut som belønning for innsats av særlig samfunnsgavnlig natur på områder som kunst, kultur, vitenskap, næringsliv, sosialt og humanitært arbeid, ifølge hjemmesiden til Det norske kongehus.

Gratulerer, Johanne Sundby, med den verdige utmerkelsen!

Av Thea Cecilie Engelsen
Publisert 29. nov. 2023 14:23 - Sist endret 29. nov. 2023 14:23