Skribentprisen 2022 til forsker ved Institutt for helse og samfunn

Skribentprisen 2022 ble tildelt stipendiat Hans-Christian Myklestul ved Avdeling for allmennmedisin, for sitt blogginnlegg «Hva er greia med fastlegeordningen?», som ble publisert i Medisinbloggen i desember. Vi gratulerer!

En lege som sitter ved et skrivebord og snakker til en pasient.

Colourbox illustrasjon

Portrettbilde av Hans-Christian Myklestul
Hans-Christian Myklestul, stipendiat ved Avdeling for allmennmedisin og fastlege ved Lillestrøm Legesenter. Foto: Privat

– Prisen kom som en gledelig overraskelse på meg. Det er en stor ære å få en pris som svært dyktige forskere og skribenter har fått før, sier Myklestul.

Han er stipendiat ved Avdeling for allmennmedisin ved Universitetet i Oslo, og fastlege ved Lillestrøm Legesenter.

Skribentprisen 2022 ble utdelt den 11. mai 2023. Prisen deles ut årlig av Norsk forening for allmennmedisin.

Blogginnlegget «Hva er greia med fastlegeordningen?» kan du lese i Medisinbloggen.

Fastlegekrisen har store konsekvenser for både enkeltpersoner og samfunnet

– Krisen i fastlegeordningen har vært en del av mediebildet over flere år. Enda viktigere er det at mange ikke får dekt sin lovfestede rett til fastlege som følge av fastlegekrisen, forklarer Myklestul.

Han forteller at fastlegekrisen skyldes langvarig underfinansiering av fastlegeordningen.

– Med dette blogginnlegget ville jeg beskrive for folk flest hvorfor det er viktig å ha en fastlege, og hvilke konsekvenser det å ikke ha fastlege kan ha, for både den enkelte og samfunnet, fortsetter han.

Forskingsformidling bidrar til å synliggjøre faget

Portrettbilde av Elin Olaug Rosvold
Elin Olaug Rosvold, instituttleder ved Institutt for helse og samfunn, og professor ved Avdeling for allmennmedisin. Foto: Amalie Huth Hovland, UiO

– Jeg er veldig stolt av at Hans-Christian har fått denne prisen, og ønsker å gratulerer han så mye, sier Elin Olaug Rosvold.

Hun er instituttleder ved Institutt for helse og samfunn, og professor ved Avdeling for allmennmedisin.

– Det er fint å se at også denne delen av vår oppgave her ved universitetet, forskningsformidlingen, blir godt ivaretatt.  Det er viktig at forskningen og våre arbeidsoppgaver formidles ut til allmennheten. Gjennom dette blogginnlegget bidrar han til å synliggjøre faget, fortsetter Rosvold.

Myklestul er aktiv i den offentlige debatten om fastlegeordningen

Skribentprisen gis til en allmennlege som har skrevet en tekst som fremmer allmennmedisinsk fagutvikling, og som sprer kunnskap om faget til offentligheten.

Dette skriver juryen i sin begrunnelse for å gi Skribentprisen 2022 til Myklestul:

«Årets vinner har i flere år utmerket seg som aktiv deltaker i ordskiftet om fastlegeordningen og fastlegenes kår. Samtidig med advarsler om at fastlegeordningen er i fare og skarpe argumenter for hvorfor og hvordan situasjonen bør bedres, har det aldri vært tvil om at årets vinner virkelig er glad i jobben sin som fastlege.

Ved å vise hvor viktig fastlegen er for befolkningen og for den enkelte pasienten, og hva slags bærebjelke vi står i fare for å miste, leverer årets vinner et uvanlig sterkt forsvar for fastlegen. Samtidig trer det fram hvilken fantastisk jobb fastlegevirket er.»

Av Mathilde Coraline Aarvold Bakke
Publisert 16. mai 2023 13:35 - Sist endret 16. mai 2023 13:35