Skal forske på avfall fra helsesektoren

– Hvis helsesektoren var et land, ville den vært den femte største utslippskilden av karbondioksid på planeten.

Bildet kan inneholde: blad, tre, tekstil, gress, veidekke.

Dette er noe professor Anne Kveim Lie ved UiO ønsker å ta tak i. Kveim Lie har sammen med 7 andre forskere fra til sammen 8 ulike land fra Europa, Asia, USA og Afrika blitt bevilget 5,9 millioner pund fra Wellcome Trust for å forske på nettopp avfall fra helsesektoren.

Gjennom prosjektet “After the Single Use: Rethinking medical devices for reuse, renewal, and resilience” vil prosjektet se nærmere på og prøve å forstå avfall i helsektoren som et historisk og samfunnsmessig problem.

– Vi vet alle at klimaendringer påvirker menneskers helse. Men hittil har vi ikke brydd oss nok om at helsesektoren selv påvirker miljøet. Vi som forskere bak dette prosjektet har kommet sammen rundt en felles interesse og bekymring for at helsesektoren har blitt et forsøplingssted, sier Kveim Lie.

Utslipp og plastforurensing

Produksjon, transport og kast av medisinsk engangsutstyr er vesentlige bidragsytere til både utslipp av klimagasser og plastforurensing generelt.

– En av våre samarbeidspartnere i prosjektet, Health Care Without Harm, har vist at hvis helsesektoren var et land, ville den vært den femte største utslippskilden av karbondioksid på planeten, forklarer Kveim Lie.

– Vår motivasjon for å studere dette utstyret er erfaring vi har gjort oss med hvordan slikt utstyr blir håndtert der vi bor og jobber. I de ulike landene har vi sett at engangsutstyr har blitt brent, gravd ned i jorden, deponert, eller – når utløpstiden er overskredet – lagret i store mengder.

Ser til historien og kunsten

For å forstå og synliggjøre hvilken påvirkning engangs-helsetjenesten har så vil prosjektet bringe sammen og eksperimentere med ulike tilnærminger fra kunst, humaniora og samfunnsvitenskap. De vil også utforske de kreative og bærekraftige løsningene som finnes allerede – eller som er i ferd med å bli laget.

UiO sin del av prosjektet skal spesifikt se på historien til engangsutstyr i helsesektoren i Norge. Et prosjekt skal se på aktivisme knyttet til plast i nord og følge medisinsk avfall i primærhelsetjenesten i nordområdene, et annet vil ta Rikshospitalet som case og undersøke hvordan engangsutstyr kom til å bli en så selvfølgelig del av sykehusets virksomhet. UiO har også ansvar for kunstdelen i prosjektet i samarbeid med Norwegian BioArt Arena (NOBA).

– Vi tror på forskning i et samarbeid som involverer gjensidig læring og utvikling av felles mål, sier Kveim Lie.

– Gjennom dette prosjektet ønsker vi å etablere et nytt tverrfaglig forskningsfelt og et globalt forskningsfellesskap innen bærekraftig helsevesen; etablere en ny generasjon av forskere som arbeider internasjonalt for å påvirke politikk og praksis; og etablere rettferdige og varige forskningssamarbeid, og slik bidra til å bygge internasjonal forskningskapasitet innen samfunnsvitenskap og medisinsk humaniora.

De 8 prosjektlederne i prosjektet er:

• Alice Street, School of social and political science, Edinburgh University, Skottland (koordinator)
  • Anne Kveim Lie, avdeling for samfunnsmedisin og global helse, Universitetet i Oslo, Norge
  • Peter Ernest Mangesho, National Institute for Medical Research, Tanzania
  • Khoudia Sow,  Regional Research and Training Center on Infectious Diseases (CRCF), Senegal.
  • Jeremy Greene, Johns Hopkins Institute for the History of Medicine, USA
  • Nanda Kishore Kannuri, Indian Institute of Public Health, Hyderabad, India
  • Angela Kelly-Hanku, University of New South Wales, Australia, and Papua New Guinea Institute of Medical Research, Papua New Guinea
  • Bruno Strasser, Institute for the history of medicine and health, University of Geneva, Switzerland