Vellykket 10-årsjubileum for utdannelse av de første avansert geriatrisk sykepleiere (AGS) i Norge

Fredag 31.mai 2024 var det feiring i FFH med seminaret Nye tider krever ny sykepleiekompetanse.

Det første kullet med AGS-elever, samt undervisere.

Seminaret var initiert av de første uteksaminerte studentene i samarbeid med Avdeling for folkehelse, Helsam. Seminaret fikk en stemningsfull start med musikalsk innslag med Anners Lerdal på saksofon før det mer faglige tok til. Etter at Marianne Kumlin og Anette Hestad Loso hadde ønsket velkommen fikk vi gode faglige innlegg som belyste ulike sider ved utdanning fra oppstart til hvordan kompetansen har blitt tatt i bruk i helsetjenesten og i utdanning. Vi fikk blant annet høre fra et lederperspektiv hvordan man må arbeide med kultur og organisasjonen for at kompetansen tas i bruk slik at kvaliteten på helsetjenesten forbedres og blir mer kostnadseffektiv. Det er lagt ned mye hardt arbeid for å innføre og ta i bruk kompetansen.

AGS’erne er i dag ansatt i kommuner, i sykehus og i akademia og spredt til alle deler av landet- fra nord til sør. De har kombinert klinisk praksis, fagutvikling og ledelse og bidratt med veiledning og undervisning. I starten ved UiO, men seinere ved andre institusjoner når flere masterløp for oppfølgeren av AGS, Avansert klinisk sykepleieutdanninger ble opprettet ved andre utdanningsinstitusjoner i Norge.

Vi fikk innsikt i hvordan Helsetilsynet arbeider både nasjonalt og internasjonalt for å sikre nødvendig framtidig AKS-kompetanse i en stadig mer kompleks helsetjeneste. Kravet til utdanning og kompetanse er økende, men i mange land reduseres likevel kravene, noe som er et paradoks og en trussel for pasientsikkerheten. I de nordisk-baltiske landene er det etablert et nettverk som arbeider for å harmonisere utdanning av de som skal være undervisere i AKS.

Oppsummert kan vi si at seminaret viste at det er oppnådd store resultater i utdanning, forskning, praksis og utdanning på disse 10 årene.

Av Ragnhild Hellesø
Publisert 6. juni 2024 12:30 - Sist endret 6. juni 2024 12:30