Få spesialistblikket

Sykepleiere med master i avansert geriatrisk sykepleie fra UiO sier at de har fått et nytt blikk som gjør dem i stand til å oppdage pasientens helseproblemer på et tidligere stadium.

Sykepleier som behandler eldre mann
Foto: Øystein H. Horgmo, UiO

UiO var det første universitetet i landet som i 2011 kunne tilby en mastergrad i avansert geriatrisk sykepleie. Ph.d-kandidat Silje Havrevold Henni og hennes veiledere har intervjuet de uteksaminerte sykepleierne fra masterstudiet om deres nye rolle.

Søk master i avansert geriatrisk sykepleie her

–  Avanserte geriatriske sykepleiere intervjuet i studien la vekt på at de hadde utviklet et blikk som i større grad tok høyde for miljøet rundt pasienten og psykososiale dimensjoner spesifikke for eldres livssituasjon. Dette gjorde dem bedre i stand til å forstå den komplekse interaksjonen mellom ulike lidelser, funksjonsnedsetting, kognitive utfordringer og sosial isolasjon, forteller Henni.

Behov for kompetanse

Med økt levealder vil mange eldre pasienter leve med flere sykdommer. Behandlingen av disse pasientene har derfor blitt mer kompleks. Samtidig er det mangel på kunnskap – både blant sykepleiere og blant helseledere – om de endrede behovene til pasientgruppen.

Studien til Henni og hennes veiledere blant tidligere studenter som har gjennomført master i avansert geriatrisk sykepleie ved UiO, viser at sykepleierne både føler de har fått et nytt og bredere blikk på pasientens helse og livssituasjon, samtidig som de føler seg tryggere i utøvelsen av rollen sin.

–  Sykepleierne opplever at økt kunnskap og ferdigheter påvirket deres entusiasme, interesse og selvtillit til å ivareta de eldre sine kompliserte behov, samtidig som de deler sin kompetanse med andre ansatte på arbeidsplassen gjennom opplæring og veiledning. De har dessuten fått større kunnskap og ferdigheter til å ta tak i problemene, forteller Henni.

Ønsker du å utvikle deg som sykepleier eller har du som helseleder behov for ansatte med kompetanse innen avansert geriatrisk sykepleie? Husk søknadsfristen 15. april.

Les mer om studiet og rollen som avansert geriatrisk sykepleier på www.uio.no/ags.

Hele tidsskriftartikkelen «The role of advanced geriatric nurses in Norway: A descriptive exploratory study» publisert i International Journal of Older People Nursing kan du lese her.

Emneord: Geriatri, Eldre, Utdanning, Sykepleie
Publisert 10. apr. 2019 08:22 - Sist endret 9. sep. 2022 08:08