Avdeling for helsefag har byttet navn

Det nye navnet er Avdeling for tverrfaglig helsevitenskap og er gjeldende fra 1. januar 2019.

Bakgrunnen for navnebytte er å få et navn som bedre dekker avdelingens faktiske faglige virksomhet og identitet.

Profilbilde Kari Solbrække

–  Vi er i dag et utpreget tverrfaglig miljø, noe vår faglige stab, våre pågående forskningsprosjekter, meget aktive forskergrupper, og ikke minst, samlede publikasjonsprofil illustrerer. Tverrfaglighet etterspørres nå i nær sagt alle sentrale satsinger og planer for forsking, og vi ser med glede at miljøer som etterstreber dette også verdsettes med reell støtte, og ikke bare med ord. Med ‘vitenskap’ i navnet, ønsker vi også å tydeliggjøre at forskningen hos oss er tuftet på teorier og metoder som er anerkjente men også nyskapende. Gjennom et slikt samspill gir vi kraft til miljøets evne til å reise innsiktsfulle og samfunnsrelevante spørsmål knyttet til helse og sykdom, samt finne holdbare svar på dem, sier  avdelingsleder Kari Nyheim Solbrække.

- Gjennom det nye navnet, viser vi dessuten vår særegenhet vis a vis andre helsefaglige utdannings- og forskningsmiljøer i Norge, legger Solbrække til.

Satsinger 2019

Utover navnebyttet er avdelingen den samme som før. Avdelingens ambisjon er å også i fortsettelsen levere fremtidsrettet og samfunnsrelevant helseforskning, samt utdanning av høy kvalitet gjennom masterprogrammet Interdisiplinær helseforskning.

- Vi er aktive i Livsvitenskapssatsningen og har i den nåværende søknadsrunden ledet og deltatt i flere innsendte søknader. I tråd med vår ambisjoner om å dra inn minst ett stort prosjekt i året, fikk avdelingen innvilget 9 millioner i støtte fra Forskningsrådet til prosjektet «Rethinking Cancer Survivorship». Sammen med avrunding av ett av våre andre større prosjekter, FYSIOPRIM, vil dette være noen av avdelingens mest omfattende satsinger innen forskning i 2019, forteller Solbrække.

Publisert 9. jan. 2019 09:30 - Sist endret 14. jan. 2019 14:09