Årets utdanningskvalitetspris går til Helsefagvitenskap

Kunnskapsdepartementets årlige utdanningskvalitetspris er i år tildelt Masterprogram i helsefagvitenskap ved Det medisinske fakultet.

Foto: Francesco Saggio, UiO

Prisen ble utdelt på NOKUTs årlige konferanse om høyere utdanning og er en solid anerkjennelse til helsefagmiljøet ved Institutt for helse og samfunn.

Se utdelingen på YouTube

Et godt studiested

Studiemiljøet har arbeidet aktivt over år for å fremme studiets kvalitet. To prinsipper har vært retningsgivende for kvalitetsarbeidet. Det første er forankret i universitets- og høgskolelovens bestemmelse om at studier skal være forskningsbasert. Fagmiljøet har gjentatte ganger stilt seg selv spørsmålet om hva det kan bety at et forskningsuniversitet også skal være et godt studiested. Det må være noe mer enn at lærerne formidler forskningsresultater fra egen og andres forskning. Dette ”mer” har resultert i arbeidet med å utvikle en pedagogikk som er forankret i forskningens prinsipper, metoder og grunnleggende verdier.

Erfaringsnære metoder

Det andre hovedprinsippet som masterprogrammet bygger på er bruken av erfaringsnære metoder. Et forskningsbasert studium må ikke med nødvendighet bli abstrakt og teoretisk. En viktig del av det å lære eksempelvis forskningsmetoder er tilrettelegging for at studentene skal få førstehåndserfaring med å samle og analysere data. Det er et godt utgangspunkt for å forstå teorier om vitenskap og selv kunne arbeide forskningsbasert med kliniske problemstillinger.

Utdanningskvalitetsprisen er en stimulans til miljøet om å videreutvikle sin ”masterpedagogikk”. Miljøet får en delt førstepris for sin innsats. Det medisinske fakultet fikk også i fjor en delt førstepris. Da var det Master in International Community Health, også fra Institutt for helse og samfunn, som fikk kunnskapsdepartementets kvalitetspris. Fra fakultetets side er det særlig gledelig at vi tildeles kvalitetsprisen også i 2011, som både er Universitetet i Oslos eget studiekvalitetsår og 200-årsjubileum.

Les en artikkel i Uniforum

Rektor skriver om tildelingen i sin blogg

Av Kristin Heggen
Publisert 18. mai 2011 18:24 - Sist endret 17. feb. 2020 09:44