Sine Grude i WHOs generalforsamling!

Vår flinke forskerlinjestudent var Norges ungdomsdelegat ved WHO (Verdens Helseorganisasjon) sin generalforsamling  - den 77 i rekken, fra 27.mai til 1. juni. Det var en fullstappet uke, med forhandlinger, prosedyrer, arrangementer, paneler og møter.

Sine Grude, fremfor bilde av Gro Harlem Brundtland i WHOs hovedkvarter.

I løpet av uken fikk hun blant annet slått av en prat med WHOs generaldirektør TedrosSine som delegat i forsamlingen, skilt Norvege Adhanom Ghebreyesus, samt helseminister Jan Christian Vestre og departementsråd Cathrine Lofthus.

Onsdagen satt hun i panel med blant annet USAs helseminister og Indias departementsråd. Der diskuterte de hvordan man kan øke investeringene i helsen til kvinner, barn og unge, og Sine la vekt på betydningen av ungdomsmedvirkning.

Sine holdt også innlegg på vegne av Norge, blant annet om behovet for en strategi når det gjelder forholdet mellom klima, matsikkerhet og helse.

Sine fotografert ved siden av WHOs generaldirektør Tedros Adhanom Ghebreyesus
Sine sammen med WHOs generaldirektør Tedros Adhanom Ghebreyesus

For Sine, som forsker på antibiotikabruk og resistens, var det spesielt interessant at antibiotika-resistens har fått så mye oppmerksomhet. Det skal være høynivåmøte i FN om temaet i september. Det var stor enighet om nødvendigheten av både å sikre tilgang til nødvendige antibiotika for alle, og om å redusere unødvendig antibiotikabruk. Antibiotikaresistens forårsaker allerede 1.3 millioner dødsfall årlig, og det tallet vil øke fremover.

Både krigen i Ukraina og i Gaza påvirket diskusjonen i mange saker, og det ble fremlagt rapporter om helsesituasjonen begge steder.

Her kan dere høre Sine presentere seg som ungdomsdelegat!

Av Anne Kveim Lie
Publisert 6. juni 2024 12:09 - Sist endret 7. juni 2024 10:22