Sak/tema |
Beskrivelse/momenter fra diskusjonen |
Oppfølging/ansvarlig |
---|---|---|
Kommentarer til referatet fra sist eller innkallingen |
Det var ingen kommentarer til referatet fra møtet 19. mai. Det ble meldt inn en sak til eventuelt; nestleders rolle i instituttrådet. Instituttrådet har fått nye studentrepresentanter (Synne Hatlevol Sjøberg og Lone Krüger) og møtet ble innledet med en kort presentasjonsrunde. |
|
Diskusjonssaker |
||
Budsjett 2017 - 2021 |
Nina innledet til diskusjon med å vise til at utkastene på dokumentene til fakultetsstyrets møte tilsier at vår tildeling for 2017 blir ca 9 mill mindre enn vi fikk for i år. Innbakt i den summen er også 2 mill i en midlertidig omstillingspott som vi antar at fakultetet vil knytte forventninger/krav om organisasjonsendringer til. I arbeidet så langt har instituttet identifisert en liste over potensielle kostnadskutt. Vi har også vurdert mulighetene for økning i eksterne inntekter, men konkludert med at det ikke er realistisk å forvente at en økning her kan kompensere for kuttet i basisinntekter. Lista over potensielle innsparingstiltak ble kort presentert. Felles for flere av tiltakene er at en potensiell konsekvens er fall i nye inntekter, og dermed risiko for forverret langsiktig økonomisk situasjon. Ett ekstra innsparingstiltak ble trukket fram; instituttet har budsjettert med økt husleie som følge av arealutvidelse. For øyeblikket ser det ut til at vi kan få en arealutvidelse i OUS-lokaler som ikke vil gi instituttet husleiekostnader. Det ble stilt spørsmål ved de økonomiske konsekvensene av endring i avdelingsstruktur. Færre avdelinger kan gi noe mer effektive lederfunksjoner og lederstøtte, men med de ressursene vi har avsatt til lederfunksjonene i dag så er det lite trolig at vi får direkte økonomiske innsparinger. Sentrale innspill fra rådet til saken var:
Instituttrådet oppfordret til å få på plass en god dialog med fakultetsledelsen for å diskutere effekter av kuttet i basisinntekter, som et ledd i arbeidet med å få gjort de beste tiltakene. |
Instituttet jobber videre med forslag til budsjett. Saken kommer opp igjen til behandling i neste instituttrådsmøte. |
Omdisponering av studieplasser |
Nina innledet med en kort bakgrunn for saken: Vi har pr i dag ca 25 studieplasser knyttet til programmet i sykepleievitenskap som vi får finansiering, men som ikke brukes og dermed ikke generer inntekter fra studiepoengproduksjon. Etter behandling av saken i fakultetsstyret skal vi komme tilbake med forslag til en midlertidig omdisponering av studieplassene i 2017, og et forslag til varig omdisponering av plassene. Rådet ga sin tilslutning til følgende midlertidige omdisponering av studieplasser:
Nina orienterte deretter om prosessen med forslag til varig omdisponering av studieplassene. Vi ser for oss to ulike alternative: Det ene vil være å se om flere av dagens programmer kan slås sammen til ett program med ulike linjer/spesialiseringer. Et slikt forslag vil sette oss i stand til i større grad å tenke felles løsninger/stordrift på deler av innholdet. Alternativet vil være at vi foreslår en omdisponering innenfor rammene av dagens programmer. Denne diskusjonen fortsetter på ledergruppas seminar 29-30. september. |
Forslag til midlertidig omdisponering sendes fakultetet. Referat fra diskusjonen på avdelingslederseminaret sendes til rådet, og saken kommer tilbake til rådets neste møte. |
Virksomhetsrapport 2. tertial 2016 |
Rådet fikk presentert regnskapstallene slik de foreligger ved utgangen av 2. tertial 2016. Det var ingen konkrete innspill til endringer i forslagene til status på UiOs årsplan, økonomirapport eller ledelseskommentarer |
Endelig virksomhetsrapport oversendes instituttrådet til orientering. |
Informasjonssaker |
||
Årsplan 2017-19 |
Det ble orientert om at instituttene har vært tettere involvert i utviklingen av fakultetets årsplan for 2017-19, og at intensjonen derfor er at instituttets årsplan kan gjøres kortere og enklere enn tidligere. Instituttets årsplan er tenkt utformet som et vedlegg til fakultetets årsplan. |
Forslag til årsplan for instituttet vil bli behandlet på neste møte sammen med forslag til budsjett. |
Ny administrativ organisering - statusoppdatering |
Det ble orientert om at de tre personene som måtte innplasseres i ny bemanningsplan er blitt innplassert. Instituttet har også gått videre med rekruttering av stillinger til avdelingsstøtte, men utover det så vil vi avvent å besette øvrige planlagte stillinger i den nye bemanningsplanen til etter at vi har fått på plass budsjett. |
|
HMS |
Ingen ny informasjon |
|
Eventuelt |
Nestleders rolle i instituttrådet I forbindelse med at fakultetet oppdaterer sitt administrasjonsreglement er det oppdaget en inkonsistens i Helsams administrasjonsreglement og valg til instituttråd. Administrasjonsreglementet slår fast at nestleder skal inngå i rådet, mens det ved valg til instituttrådet ikke har blitt satt av noen plass til nestleder. |
Vi kommer tilbake til saken i neste rådsmøte. |
Referat instituttrådsmøte Helsam 14. september 2016
Referat fra instituttrådsmøte 14. september 2016, kl 9 - 11 på møterom HELED, Forskningsveien 3A, 2. etg
Tilstede; Nina Vøllestad, Bård Natvig, Eli Feiring, Anne Kveim Lie, Karen Synne Groven, Line Løw, Kaja Kvaale, Synne Hatlevol Sjøberg og Lone Krüger
I tillegg: Jan Frich, Irene Auke og Knut Tore Stokke (referent)
Publisert 20. sep. 2016 15:37
- Sist endret 20. sep. 2016 15:53