Instituttledervalg

Instituttleder velges for en periode på fire år.

Resultat valg 2022: Elin Olaug Rosvold er valgt til instituttleder for perioden 2023-2026.

Framdriftsplan for valg av instituttleder ved Helsam 2023–2027

Dato

Aktivitet

Ansvarlig

15.12.2021

Valgstyret oppnevnt

 

Fakultetsstyret

8.3.2022

Valgkomite oppnevnt

 

Fakultetsstyret

21.3.2022 

Møte mellom sekretær for valget og valgkomiteen (gjensidig orientering, klargjøring av roller)

Valgkomiteen

4.4.2022

Framdriftsplan oversendes Valgstyret for godkjenning

Sekretær

Mai/juni

Valgsider klargjort

Nettredaktør

Juni

Informasjon til alle tilsatte og studenter om valget sendes ut via e-post med lenke til valgside

 

Sekretær

9.5.2022

Opprette valget

Sekretær

23.9.2022

Frist for forslag på kandidater til valgstyret

Valgkomite/tilsatte/ studenter

23.9.2022

Møte i valgstyret (godkjenning av kandidater, innhold til valgsider)

 

Valgstyret

23.9.2022

Informasjon til tilsatte og studenter om kandidater og om valget

 

Valgstyret/sekretær

Uke 40

Presentasjon av kandidatene

Valgkomiteen

10.10.2022

Manntallslister klargjort

Sekretær

10.10.2022 Legge inn manntallslister/registrering av godkjente kandidater i valgapplikasjonen Sekretær /USIT

10, 13. og 17.10.2022

Mailinfo til alle tilsatte og studenter om valget.

 

Valgstyret/sekretær

12.-19.10.2022

Stemmeperiode. Valget starter 12.10.2022 kl. 8 og avsluttes 19.10.2022 kl. 12.

 

Tilsatte/ studenter

19.10.2022

Møte i valgstyret (valgopptelling), kl. 12.

 

Valgstyret

19.10.2022

Gjøre valget kjent blant tilsatte og studenter

Valgstyret/Nettredaktør

Hvem kan velges?

Alle faste vitenskapelig tilsatte i minst halv stilling ved instituttet er valgbare til vervet som instituttleder.

Instituttleder utpeker og oppnevner selv sin stedfortreder (nestleder). Slik oppnevning foretas etter at instituttleder er valgt eller tilsatt. Kun fast vitenskapelig tilsatte som er valgbare til instituttrådet kan oppneves som stedfortreder for instituttleder.

Stedfortreder for instituttleder trer inn som nestleder i instituttrådet.

Instituttleders oppgaver

Instituttleder har ansvar for grunnenhetens samlede virksomhet, og rapporterer til dekan.

Se stillingsbeskrivelsen for instituttleder

Valgkomité

Ved valg av instituttleder nedsetter fakultetsstyret en valgkomité bestående av en student, en teknisk-administrativ tilsatt og to vitenskapelig tilsatte fra instituttet.

Valgkomiteen 2022:

  • Professor Anne Moen

  • Førsteamanuensis Sigurd Høye

  • Seniorrådgiver Sissel Aastorp

  • Student Bettina Flores

Valgkomiteen har til oppgave å sørge for at stillingsbeskrivelse gjøres kjent for både velgere og potensielle kandidater, og at kandidatene presenteres på en måte som gir velgerne et godt grunnlag for å vurdere deres kvalifikasjoner for rollen.

Komiteen kan selv aktivt søke etter egnede kandidater, og komiteens medlemmer har selvstendig forslagsrett.

Hvem kan fremme kandidater?

Tilsatte og registrerte studenter ved instituttet har forslagsrett.

Frist for å fremme kandidater

Frist til å sende inn forslag på kandidater er 2. september. Forslaget skal være undertegnet av minst fem personer med stemmerett. Ingen kan være underskrivere på mer enn ett forslag til samme verv. Skriv en begrunnelse for hvorfor kandidaten er egnet.

Hvordan skal et forslag utformes?

Forslaget skal være undertegnet av minst fem personer med stemmerett. Ingen kan være underskrivere på mer enn ett forslag til samme verv.

Som bilag til forslaget kan det følge erklæring fra kandidaten om at vedkommende er villig til å stille til valg. Dersom slik erklæring ikke er avgitt, underretter valgstyret kandidaten om forslaget og gjør rede for eventuell rett til å nekte valg etter § 9-5 i lov om universiteter og høgskoler. Hvis kandidaten har slik rett og gjør den gjeldende, avvises forslaget. Den som er kjent med sitt kandidatur og ikke protesterer før valget, kan ikke etter valget påberope seg rett til å nekte valg.

En kandidat som ikke ønsker å stille til valg, kan kreve at dette blir oppgitt på stemmeseddelen.

Hvor skal forslagene sendes?

Forslagene sendes valgkomiteen som oppnevnes for hvert enkelt valg.

E-valg

Det gjennomføres direkte valg ved hjelp av elektronisk avstemming for alle velgergrupper.

Les mer om e-valg ved UiO

Hvem kan stemme?

Stemmerett har fastlønnede tilsatte i minst halv stilling ved de enhetene som gjennomfører valg, samt professorer II. Avgjørende for stemmerett er tilsettingsforholdet den dagen vedkommende avgir stemme. Den som har permisjon for å inneha lønnet stilling utenfor universitetet, har ikke stemmerett.

Vitenskapelig tilsatte med en sluttdato tilhører stemmerettskategorien midlertidig vitenskapelig tilsatte.

Studenter som er semesterregistrert ved instituttet har stemmerett.

For ytterligere detaljer se Valgreglementets §5

Reglement

Valg av instituttleder gjennomføres etter bestemmelsene i Valgreglement for Universitetet i Oslo og Reglement for tilsetting og valg av ledere ved fakulteter og institutter.

Utfyllende regelverk ved Helsam ble vedtatt av instituttrådet og godkjent av dekan i 2014.

Kontakt

Knut Tore Stokke

Publisert 27. mai 2014 11:12 - Sist endret 22. des. 2022 11:01