Lene Lunde

Bilde av Lene Lunde
English version of this page
Brukernavn
Besøksadresse Forskningsveien 2b 0372 Oslo
Postadresse Pb 1089 Blindern 0318 Oslo
Andre tilknytninger Sentre direkte under Universitetsstyret (Student)

Faglige interesser

  • Systematisk og praksisnær kunnskapsutvikling i helsefaglig utdanning
  • eHelse og digitalisering, spesielt bruk av teknologi og digitale medier som plattform for nye lærings- og utdanningsformer for pasienter, pårørende og helsepersonell
  • Simulering, utvikling og gjennomføring
  • Folkehelse
  • Forskningsmetode, spesielt kvalitativ metode (tekst, bilde,video)

Undervisning

  • Postere og innlegg på konferanser knyttet til prosjekter
  • Fasilitere simulering, StudentBEST, OsloMEt/UiO
  • Fasilitere simulering GERSYK 4104
  • Smittevern og isolering

Utdanning

  • Postdoktor (2023 -), Avdeling for folkehelsevitenskap, UiO. Prosjekt: Gravitate-Health “Empowering and Equipping Europeans with health information for Active Personal Health Management and Adherence to Treatment”
  • PhD (2023), Avdeling for sykepleievitenskap, UiO. Avhandling: Sub-acute simulation scenarios from primary care as learning opportunities in interprofessional collaboration for healthcare students
  • Train the Trainer (2018), EU Sim level 1, fasilitatorkurs i medisinsk simulering, SAFER
  • Mastergrad i sykepleievitenskap (2013) Avdeling for sykepleievitenskap, UiO
  • Klinisk spesialist i sykepleie (2009), Norsk Sykepleierforbund
  • Etterutdanning i sykepleie til kritisk syke (2007), Diakonova høgskole
  • Grunnutdanning i sykepleie (2001), Høgskolen i Buskerud (USN)

Arbeidserfaring/ prosjekter

  • Postdoktor (2023 -), Avdeling for folkehelsevitenskap, UiO. Prosjekt: Gravitate-Health
  • Forsker i prosjektene (2022-2023)
    • Gravitate-Health. Journalgransking i PhD-prosjektet: Tilrettelagt helseinformasjon for pasienter med IBD
    • Digitale scenarier for å styrke tverrfaglige læringsutbytte i SamPraks (e-læring), Avdeling for folkehelsevitenskap, UiO
  • CovidNor (2018-2023), Helsam, UiO
  • Stipendiat (2018-2022), Avdeling for sykepleievitenskap, UiO
  • Forsker i prosjektene (2016-2018)
    • SUCCESS– Successful Caregiver Communication and Everyday Situation Support in Dementia Care – et europeisk AAL prosjekt, Avdeling for sykepleievitenskap, UiO
    • Klinisk undersøkelse av eldre. MOOC for opplæring av studenter og ansatte i primærhelsetjenesten (e-læring), Avdeling for sykepleievitenskap, UiO
  • Forsker i prosjektet (2015-2016)
    • CarerSupport – Platform for Informal Carers' Training, Tele-consulting and Collaboration – et europeisk AAL prosjekt, Avdeling for sykepleievitenskap, UiO
  • Fagutviklingssykepleier (2006-2016), Infeksjonsposten, Bærum Sykehus, Vestre Viken
  • Sykepleier (2001-2006), Medisinsk avdeling, Bærum Sykehus

Priser

  • Beste innovative poster, SUCCESS Avatar som brobygger (Janson AL, Moen A, Lunde L), eHelsekonferansen, Oslo, 2020
  • Beste vitenskapelige poster (2. plass), CarerSupport - an innovative approach to informal carers’ training and collaboration (Lunde L, Moen A), NI2016; 13th International Congress in Nursing Informatics, Geneve, Sveits, 2016

Verv

  • 2. vararepresentant for midlertidig vitenskapelig ansatte i fakultetsstyret, medisinsk fakultet, UiO (2024)
  • Komitemedlem i Utstyr og anleggskomiteen, Norges Gymnastikk og Turnforbund (2020 -)
  • Nestleder i Alumnus Sykepleievitenskap (2018-2022)
  • Leder i Buskerud Gymnastikk og Turnkrets (2015-2019)
  • Leder i Tranby Turn (2007 -)

Publikasjoner

Lunde L, Moen A. (2014) Sykepleieres kunnskap og adferd ved sykepleie til pasienter med multiresistente bakterier. Sykepleien Forskning 2014; 3

Intervju I Sykepleien 09/2015 om antibiotikaresistens

  • Maurud, Sigurd; Lunde, Lene; Moen, Anne & Opheim, Randi (2024). Exploring the foundations of a digital health information service for patients with inflammatory bowel disease: a mixed method study in Gravitate-Health. BMC Gastroenterology. ISSN 1471-230X. 24(1). doi: 10.1186/s12876-024-03272-1.
  • Heltveit-Olsen, Silje Rebekka; Lunde, Lene; Brænd, Anja Maria; Spehar, Ivan; Høye, Sigurd & Sundvall, Pär-Daniel [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2024). Local management of the COVID-19 pandemic in Norway: a longitudinal interview study of municipality chief medical officers. Scandinavian Journal of Primary Health Care. ISSN 0281-3432. 42(1), s. 214–224. doi: 10.1080/02813432.2023.2301562. Fulltekst i vitenarkiv
  • Heltveit-Olsen, Silje Rebekka; Lunde, Lene; Brænd, Anja Maria Lyche; Spehar, Ivan; Høye, Sigurd & Skoglund, Ingmarie [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2022). Experiences and management strategies of Norwegian GPs during the COVID-19 pandemic: a longitudinal interview study. Scandinavian Journal of Primary Health Care. ISSN 0281-3432. doi: 10.1080/02813432.2022.2142796. Fulltekst i vitenarkiv
  • Lunde, Lene; Moen, Anne; Jakobsen, Rune Bruhn; Møller, Britta; Rosvold, Elin Olaug & Brænd, Anja Maria (2022). A preliminary simulation‑based qualitative study of healthcare students’ experiences of interprofessional primary care scenarios. Advances in Simulation. ISSN 2059-0628. 7(1). doi: 10.1186/s41077-022-00204-5.
  • Lunde, Lene; Moen, Anne; Jakobsen, Rune Bruhn; Rosvold, Elin Olaug & Brænd, Anja Maria (2021). Exploring healthcare students' interprofessional teamwork in primary care simulation scenarios: collaboration to create a shared treatment plan. BMC Medical Education. ISSN 1472-6920. 21. doi: 10.1186/s12909-021-02852-z. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kristensen, Dorte Vesterager; Johnsen, Nina T.; Amthor, Karl-Friedrich; Lunde, Lene; Strømmen, Lene Beate & Vestby, Eva Marie [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2020). Validert oversettelse av NIHSS med kulturell tilpasning. Sykepleien Forskning. ISSN 1890-2936. doi: 10.4220/Sykepleienf.2020.82736. Fulltekst i vitenarkiv
  • Lunde, Lene; Baerheim, Anders; Johannessen, Ane; Aase, Ingunn; Almendingen, Kari & Andersen, Irene Aasen [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2020). Evidence of validity for the Norwegian version of the interprofessional collaborative competency attainment survey (ICCAS). Journal of Interprofessional Care. ISSN 1356-1820. s. 1–8. doi: 10.1080/13561820.2020.1791806. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Heltveit-Olsen, Silje Rebekka; Lunde, Lene; Brænd, Anja Maria; Spehar, Ivan; Høye, Sigurd & Skoglund, Ingmarie [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2022). Experiences and management strategies of Norwegian GPs during the COVID-19 pandemic: A longitudinal interview study. .
  • Lunde, Lene; Moen, Anne; Jakobsen, Rune Bruhn; Brænd, Anja Maria & Rosvold, Elin Olaug (2020). Simulering styrker tverrfaglig samarbeid i helsefaglig utdanning.
  • Lunde, Lene; Brænd, Anja Maria; Jakobsen, Rune Bruhn; Moen, Anne & Rosvold, Elin Olaug (2020). Simulation strengthens interprofessional collaboration for healthcare students in primary care.
  • Østensen, Elisabeth; Askøy, Helene; Kumlin, Marianne; Lunde, Lene; Rostad, Hanne Marie & Kolstadbråten, Knut Magne [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2020). Utdatert profesjonskamp i en tid hvor samarbeid burde vært i fokus? Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Janson, Astri Letnes; Moen, Anne & Lunde, Lene (2020). En avatar som brobygger: fra forskningsfunn til pårørendestøtte.
  • Lunde, Lene; Moen, Anne; Jakobsen, Rune Bruhn & Rosvold, Elin Olaug (2019). Using simulation to train interprofessional collaboration for healthcare students in primary care.
  • Rosvold, Elin Olaug; Lunde, Lene & Moen, Anne (2018). Clinical assessment and interdisciplinary collaboration in primary care. Use of a massive, open, online course (MOOC) to train students and health personnel.
  • Lunde, Lene; Moen, Anne & Rosvold, Elin Olaug (2018). Erfaringer med utvikling av en MOOC (massivt, åpent onlinekurs) for studenter og ansatte i primærhelsetjenesten.
  • Lunde, Lene; Moen, Anne; Egilsdottir, H. Ösp; Byermoen, Kirsten Røland; Wibe, Torunn & Eide, Hilde [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2018). KlinPrim – MOOC for systematisk klinisk vurdering og tverrfaglig samarbeid i primærhelsetjenesten.
  • Janson, Astri Letnes; Rosvold, Elin Olaug; Lunde, Lene & Moen, Anne (2018). MOOC -Styrke veiledningskompetanse i primærhelsetjenesten-.
  • Lunde, Lene; Moen, Anne & Rosvold, Elin Olaug (2018). Learning clinical assessment and interdisciplinary team collaboration in primary care. MOOC for healthcare practitioners and students. Studies in Health Technology and Informatics. ISSN 0926-9630. 250. doi: 10.3233/978-1-61499-872-3-68. Fulltekst i vitenarkiv
  • Lunde, Lene; Moen, Anne & Rosvold, Elin Olaug (2017). MOOC – rettet mot livslang læring i arbeidslivet og helsevesenet.
  • Lunde, Lene; Moen, Anne & Rosvold, Elin Olaug (2017). Utvikling av artikkel - skriveseminar.
  • Lunde, Lene; Moen, Anne & Rosvold, Elin Olaug (2017). MOOC – utvikling av nye e-læringsressurser.
  • Lunde, Lene; Moen, Anne; Spiru, Luiza; Andrushevich, Aliaksei & Duzha, Armend (2017). CarerSupport–Usability and usefulness of an integrated ICT-platform supporting informal caregivers of people with dementia. P01.41 . Alzheimer Europe.
  • Lunde, Lene; Moen, Anne; Egilsdottir, H. Øsp; Byermoen, Kirsten Røland; Wibe, Torunn & Eide, Hilde [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2017). MOOC – Ny e-læringsressurs til studenter og ansatte i primærhelsetjenesten.
  • Lunde, Lene; Moen, Anne; Spiru, Luiza; Andrushevich, Aliaksei & Duzha, Armend (2017). CarerSupport–Usability and usefulness of an integrated ICT-platform supporting informal caregivers of people with dementia.
  • Lunde, Lene; Holmene, Birgitte & Moen, Anne (2016). CarerSupport - Internettbasert plattform for pårørende til personer med demens.
  • Lunde, Lene & Moen, Anne (2015). Kunnskap om multiresistente bakterier gir sykepleiere trygghet.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 5. okt. 2015 08:27 - Sist endret 5. jan. 2024 14:12