Trening på sprøyte

Ny forskning gir nye muligheter for dem som er for syke til å trene.

Linda Hildegard Bergersen, Krister A. Andersson og Cecilie Morland. Foto: Universitetet i Oslo

Fysisk aktivitet er viktig for å holde kroppen i form, og beskytter mot hjerte- og karsykdommer, overvekt og en del kreftformer. Men visste du at trening også kan forbedre hjernens funksjon og motvirke at hjernen eldes?

Flere studier viser at trening bidrar til å holde hjernen i form. Inntil nylig har man ikke visst hva som setter i gang de positive effektene i hjernen når man trener.

Nå har vår forskergruppe The Brain and Muscle Energy Group vist at melkesyre spiller en viktig rolle i dette. De har publisert en artikkel i Nature Communications og har fått omtale både i Aftenposten (krever abonnement) og i Tidsskriftet

Publisert 13. sep. 2017 17:13 - Sist endret 17. aug. 2018 11:02