Ny studie kan bane vei for effektiv behandling av E. coli-infeksjon

Målrettede angrep på E. coli-bakteriens beskyttende kapsel kan bidra til å forebygge og behandle alvorlige infeksjoner i blodet, viser ny studie.

Professor Jukka Corander

Professor Jukka Corander. Foto: Mona Mehus, UiO

E. coli-bakterien har en ytre, beskyttende kapsel. Det er denne som er ansvarlig for at bakterien kan føre til sykdom. En ny studie publisert i Nature Communications viser hvordan målrettet behandling mot det beskyttende skallet kan bidra til å behandle infeksjoner i kroppen vår.

Legger grunnlaget for nye behandlingsmetoder

Bakterieprøve i laboratorium
Bakterieprøve
Foto: Jan Fredrik Frantzen

Professor Jukka Corander ved Institutt for medisinske basalfag er en av forskerne bak studien. Han sier den nye kunnskapen kan danne grunnlaget for nye behandlingsmetoder av sykdom forårsaket av E. coli-bakterien.

– Vår forskning viser hvor viktig genom-undersøkelser av sykdomsfremkallende bakterier, såkalte patogener, er. Disse studiene vil gjøre oss i stand til å rekonstruere utviklingen til vellykkede bakterielinjer og finne endringer i bakterienes evne til å spre seg og forårsake sykdom. Denne kunnskapen legger til syvende og sist grunnlaget for utforming av fremtidige intervensjoner og terapier mot disse bakteriene, sier Corander.

Forskerne konsentrert seg om en bestemt bakterieundergruppe

E. coli er en vanlig årsak til urinveisinfeksjoner og infeksjoner i blodbanen, og bakterien kan gi hjernehinnebetennelse hos premature og nyfødte barn. Her kan dødeligheten være så høy som 40 prosent.

I studien har forskerne konsentrert seg om en undergruppe av E. coli med en spesifikk kapsel kalt K1, som omgir bakterien. Ved å bruke enzymer fra bakteriofager, som er virus som infiserer og dreper bakterier, klarte forskerne i laboratoriet å fjerne E. coli-bakteriens K1-skall og gjøre den sårbar for immunsystemet vårt.

Genomikk

Genomikk er nært knyttet til genetikk, men i genetikk studerer man som regel kun ett eller noen få gener. I genomikken jobber man med den totale arvemassen – genomet.

Kilde: https://snl.no/genomikk

Forskerne demonstrerte også i laboratorieforsøk med serum fra mennesker, en flytende del av blodet som ofte brukes i laboratoriestudier, at målrettet fjerning av kapselen kan være en måte å behandle E. coli-infeksjoner på – helt uten bruk av antibiotika.

Løsningen kan ligge i evolusjonshistorikken

Nøkkelen til å forebygge alvorlige infeksjoner er å forstå bakteriens anatomi og dens rolle i sykdomsutvikling. Forskere har til nå manglet grunnleggende kunnskap om utbredelsen, evolusjonen og de funksjonelle egenskapene til K1-kapselen. Det har begrenset mulighetene til å bekjempe E. coli-infeksjoner.

Den nye innsikten i evolusjonshistorikken til denne bakteriestammen vil gjøre det mulig for forskere å forstå hvordan bakterier får tak i det genetiske materialet som er ansvarlig for alvorlig sykdomsfremkallende egenskaper i utgangspunktet. Da vil de også kunne finne måter å bekjempe bakteriene på.

Les artikkelen

Arredondo-Alonso, S., Blundell-Hunter, G., Fu, Z. et al. Evolutionary and functional history of the Escherichia coli K1 capsule. Nat Commun 14, 3294 (2023).

Av Marianne Baksjøberg