Vi kan klare oss uten obligatoriske tiltak ved neste pandemi

Pålagte tiltak under pandemien hadde kun effekt i de større byene, mens det holdt med anbefalinger ellers i landet.

Bildet viser en mann som sitter ved en PC

Professor Arnoldo Frigessi ledet studien, som ble utført ved hjelp av mobildata. Foto: Mona Mehus, UiO.

Et av de største tiltakene under pandemien var å begrense vårt bevegelsesmønster. Dette ble innført gjennom en blanding av restriksjoner og pålegg eller anbefalinger, som hjemmekontor, stengte skoler og butikker og så videre. Pålegg og restriksjoner utfordret eksisterende lovverk og ga store, negative følger.

Tiltak hadde kun effekt i de større byene

Nå har en forskergruppe ved UiO studert hvor effektive de forskjellige tiltakene var.

De stilte derfor følgende spørsmål: Var restriksjoner og pålegg verdt det, eller kunne vi nøyd oss med anbefalinger?

I studien fant de ut at pålagte tiltak ser ut til å kun ha hatt effekt i de større byene. I Norge generelt ble reising i avstand fra hjemmet redusert ettersom anbefalinger ble innført. Det var kun i de største byene at reisingen ble redusert enda mer da obligatoriske tiltak ble innført.

Funnene ble gjort gjennom å studere mobildata.

Saken ble omtalt i NRK Kveldsnytt 29. april (innslag nr 6).

Studien ble ledet av professor Arnoldo Frigessi og utført av forskere ved Universitetet i Oslo, OUS, FHI Norsk regnesentral og Telenor Research.

Eurosurveillance: Effects of Non-Compulsory and Mandatory COVID-19 Interventions on Travel Distance and Time Away from Home: The Case of Norway in 2021.

Av Thomas Olafsen
Publisert 22. mai 2023 09:38 - Sist endret 22. mai 2023 09:38