Ny metode finner alle superbakteriene

Forskere på Det medisinske fakultet ved UiO har bidratt til å utvikle en ny metode, som gir oversikt over flere antibiotikaresistente bakterier samtidig. Det kan få stor betydning i kampen mot alvorlige sykehusinfeksjoner.

Harry Thorpe sitter ved PC-en på kontoret sitt.

Harry Thorpe er overingeniør ved Institutt for medisinske basalfag, og hovedforfatter av studien som beskriver en ny metode i kampen mot alvorlige sykehusinfeksjoner. Foto: Cecilie Bakken Høstmark, UiO

Bakterier finnes vanligvis både i og utenpå kroppen uten å forårsake skade, såkalt kolonisering. Men hvis farlige bakteriestammer kommer inn i blodstrømmen vår fordi immunforsvaret er svekket, kan de forårsake alvorlige og livstruende infeksjoner hvis de ikke kan behandles effektivt med antibiotika.

Resistens kan forårsake mange dødsfall

Noen av disse bakteriene er motstandsdyktige mot antibiotika, og det er en ekstra utfordring for helsepersonell. Infeksjoner forårsaket av slike bakterier er et stort problem på sykehus i hele verden, og disse behandlingsresistente bakteriene er forventet å forårsake flere dødsfall enn kreft innen 2050.

-Med utgangspunkt i bakterieprøver fra Italia har vi nå utviklet en ny teknikk for å analysere bakterienes genmateriale, slik at vi kan spore spredningen av flere superbakterier samtidig, for eksempel på et sykehus, forteller overingeniør og hovedforfatter av studien, Harry Thorpe ved Institutt for medisinske basalfag (IMB).

I løpet av de siste 15 årene har overvåkning av genmaterialet til bakteriene blitt et kraftig og viktig verktøy for å spore utviklingen av sykdomsframkallende bakterier og virus.

-Det har gitt viktig innsikt som kan hjelpe oss å kontrollere spredningen av sykdom, legger Thorpe til.

Dagens tester gir bare et delvis øyeblikksbilde

Noen sykehus tester i dag for antibiotikaresistente bakterier når pasientene kommer til sykehuset, men det finnes ikke et system som effektivt sporer alle multiresistente bakterier gjennom et helt sykehus. Med de metodene som er i bruk i dag dyrker man bare én enkelt bakteriestamme i én prøve om gangen. Deretter blir det gjort en analyse av hele genmaterialet (helgenomsekvensering) for alle bakteriestammene separat.

Dette krever mye arbeid, tar flere dager og gir bare et delvis øyeblikksbilde av alle klinisk relevante bakterier i én prøve.

-Studien vår er et eksempel på hvordan vi kan bruke kraften i fagområdet genomikk til å skaffe oss et fullstendig bilde av antibiotikaresistente bakterier på intensivavdelinger og andre steder på sykehus. Antibiotikaresistente bakterier utvikler og sprer seg raskt, og derfor må våre sporingsmetoder holde tritt med dem, understreker Thorpe.

Mange har samarbeidet om studien

Den nye metoden ble utviklet og testet av forskere fra Universitetet i Oslo, Wellcome Sanger Institute i England, Fondazione IRCCS Policlinico San Matteo i Italia og flere andre samarbeidspartnere.

- Med vår «proof of concept»-studie kan denne tilnærmingen nå trygt brukes i framtidig forskning for å fange hele bredden av høyrisiko-bakterier i et område. Metoden kan forhåpentligvis også brukes av sykehus for å hjelpe til med å spore og begrense spredningen av behandlingsresistente bakterier, kommenterer professor ved IMB Jukka Corander. Han er medhovedforfatter av studien, og i likhet med Thorpe også knyttet til Wellcome Sanger Institute.

Arikkelen som nylig ble publisert i The Lancet

Finansieringen

Forskningen ble finansiert av Trond Mohn-stiftelsen, Norges forskningsråd, Det europeiske forskningsrådet, Academy of Finland (Flagship-programmet), og Wellcome Sanger Institute i England.

Av Jan Fredrik Frantzen og Anne Wennberg