Pakistan unngår superbakterier fra Vesten

Forskning viser at antibiotikaresistente bakteriestammer som er vanlige i Norge, Storbritannia og USA ikke har fått fotfeste i Pakistan, til tross for utbredt bruk av antibiotika i denne regionen.

Jukka Corander sitter ved skrivebordet og smiler.

Professor Jukka Corander leder et team av forskere fra Universitetet i Oslo, Wellcome Sanger Institute i England, Universitetet i Helsinki og Universitetet i Punjab. De har funnet  bemerkelsesverdige og uventede forskjeller i fordelingen av E.coli mellom Punjab i Pakistan, Europa og USA. Foto: Mona Mehus, UiO

Professor Jukka Corander ved Institutt for medisinke basalfag ved UiO, er prosjektleder for et internasjonalt forskerteam, som kan vise til de overraskende resultatene.

E. coli-bakterien (Escherichia coli) er en av de viktigste årsakene til dødelige infeksjoner over hele verden. De fleste stammer av E. coli er ufarlige og finnes naturlig i tarmen vår, men hvis du har et svekket immunforsvar og bakterien kommer inn i blodstrømmen din, kan den forårsake infeksjoner. Noen milde og forbigående, andre livstruende.

Det blir også stadig mer utfordrende for helsepersonell å behandle E. coli-infeksjoner, fordi det har blitt mer vanlig at antibiotika ikke biter på bakteriene. De har blitt resistente. I Storbritannia er det nå over 40 prosent av blodforgiftninger med E. coli-bakterier som ikke kan behandles med viktige antibiotika.

Nå viser en ny forskningstudie at situasjonen ikke er like urovekkende i den pakistanske provinsen Punjab, til tross for at det blir brukt mye antibiotika i dette området. Stammer av antibiotikaresistente E. coli som vi sliter med i Vesten har heldigvis ikke klart å få fotfeste i Pakistan, selv om omfattende antibiotikabruk også der gjør bakteriene mer motstandsdyktige mot medisinene.

Verstingene holdes i sjakk

Et forskerteam fra Universitetet i Oslo, Wellcome Sanger Institute i England, Universitetet i Helsinki, Universitetet i Punjab og andre påpeker «bemerkelsesverdige og uventede forskjeller» i fordelingen av E.coli mellom Punjab i Pakistan, Europa og USA.

I en ny studie samlet disse forskerne 1,411 prøver fra 494 polikliniske pasienter og 423 personer i lokalsamfunnet. I noen tilfeller ble det samlet prøver før, under og etter at pasienten tok antibiotika. Målet var å se hvilken effekt dette hadde.

Den nye studien, som ble publisert i tidsskriftet Nature Communications 18. juni i år, viste også at de E. coli-stammene som gir mange urinveisinfeksjoner i Vesten og som er mer vanlige i Norge, ikke finnes i Punjab-regionen.

Betydelige forskjeller

Fordelingen av bakteriestammer som ble funnet i dette prosjektet skiller seg rett og slett betydelig ut fra studier som tidligere er utført i Europa og USA, ved at stammer som ofte blir funnet i vestlige land ikke er etablert i Pakistan. De E. coli-stammene som er typiske årsaker til urinveisinfeksjoner i Vesten er derimot ekstremt sjeldne i Punjab-regionen i Pakistan.

Forskerne fant også ut at bortsett fra den vanligste bakteriestammen som er til stede både i Pakistan og Europa, så er de vanligste E. coli-stammene i Pakistan sjeldne i Europa.

De pakistanske variantene er også en naturlig del av bakteriefloraen i tarmsystemet og ikke knyttet til infeksjoner og sykdom.

Bakteriestammer ble utkonkurrert

Dette er også første gang effekten av antibiotikabruk på utbredelsen av behandlingsresistente bakterier er undersøkt i Pakistan. Forskerne fant ut at mens antibiotikabruk økte forekomsten av visse resistente bakteriestammer med over 200 prosent, så ble disse likevel generelt utkonkurrert av andre E. coli-stammer.

Dette antyder at bruk av antibiotika skapte et miljø der antibiotikaresistente E.coli hadde overtaket, men at disse resistente stammene ikke lenger kunne utkonkurrere andre bakteriestammer når pasienten sluttet med antibiotika. Bakteriene hadde da mindre fordel av å være resistente mot antibiotika. Seleksjonspresset forsvant.

Forskerne antyder at dette mest sannsynlig skjer på grunn av seleksjonspress i miljøet som følge av dårligere sanitærforhold og forskjeller i matvarehygiene.

Anbefaler bedre overvåking

Å forstå mer om faktorene som hindrer de antibiotikaresistente bakteriestammene i å få fotfeste i Punjab-regionen kan bidra til å finne nye måter å redusere spredningen av skadelige bakteriestammer i andre deler av verden, også her i Norge.

For å kunne holde oversikt over situasjonen og sette i verk tiltak mot antibiotikaresistens (AMR) er det derfor viktig med internasjonale forskningsprosjekter som kartlegger spredningen av de ulike bakterievariantene i ulike deler av verden.

Overvåkning av bakteriene og genmaterialet deres kan dermed også hjelpe oss til å forutsi utbrudd av infeksjoner, spore opp de farlige bakterievariantene, og stanse utbrudd av infeksjoner både i Punjab og i resten av verden.

Jukka Corander - Institutt for medisinske basalfag (uio.no)

Pressemelding fra Wellcome Sanger Institute:

Vitenskapelig referanse

T. Khawaja, T. Mäklin, T. Kallonen, et al. (2024) Deep sequencing of Escherichia coli displays marked colonisation diversity and impact of antibiotic use in Punjab, Pakistan. Nature Communications. DOI: 10.1038/s41467-024-49591-5

Finansiering

Studien ble finansiert av Trond Mohn forskningsstiftelse, Universitetet i Helsinki, Sigrid Jusélius Stiftelse, Wellcome Sanger Trust, og Finlands forskningsråd.

Av Jan Fredrik Frantzen
Publisert 6. aug. 2024 13:47 - Sist endret 9. aug. 2024 12:33