Disputas: Tone Bryn

Cand.pharm. Tone Bryn ved Bioteknologisenteret vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Cyclic AMP-mediated regulation of immune functions through Protein Kinase A type I and Epac in mononuclear leukocytes.

Professor Kalle Saksela, Department of Virology, University of Helsinki, Finland
Professor Bjørn Tore Gjertsen, Hematologisk seksjon, Medisinsk avdeling, Haukeland universitetssykehus, Bergen
Professor Borghild Roald, Patologisk-anatomisk avdeling, Ullevål universitetssykehus, Oslo

Leder av disputas:  Professor Vidar Hansson, Avdeling for biokjemi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Kjetil Taskèn

Tone Bryn har studert hvordan en signalvei påvirker immunforsvaret til friske personer og HIV pasienter.
Dagens behandling av HIV har ført til en dramatisk reduksjon av HIV-relatert sykelighet og dødelighet, men den utrydder ikke viruset hos pasientene og må derfor være livslang. I sin avhandling ”Cyclic AMP-mediated regulation of immune functions through Protein Kinase A type I and Epac in mononuclear leukocytes” har Tone Bryn og hennes medarbeidere studert hvordan et signalstoff inne i cellene (cAMP) regulerer immunfunksjonen til hvite blodlegemer (T celler) og monocytter.
Monocytter spiller en viktig rolle i immunforsvaret blant annet ved å dirigerer de første responsene kroppen har på infeksjon. Tone Bryn og medarbeidere har vist at når monocytter blir utsatt for bakterieprodukter fører det ikke bare til oppstart av T celle responser, men også til at monocyttene modulerer immunfunksjonen til T celler og forhinder for sterke responser. Videre rapporterer avhandlingen den første kartleggingen av hvordan signalstoffet cAMP regulerer immunresponser via flere forskjellige signalveier. cAMP signalveiene er overaktivert hos HIV-infiserte pasienter og bidrar til immunsvikten hos disse pasientene. I reagensglasset ser det ut til at immunforsvaret til HIV pasienter kan bedres med et lite molekyl som blokkerer cAMP signaleffekten. I tillegg er det vist at behandling av HIV-infiserte pasienter med cyclooxygenase 2-hemmere bedret immunlogiske responser på T celler fra disse pasientene. Målsetningen er, om mulig, å komme fram til en behandling som stimulerer immunsystemet, og som kan brukes av HIV pasienter i tillegg til dagens behandling av HIV slik at immunforsvaret bedres og kroppen klarer å kvitte seg helt med HIV-viruset.

For mer informasjon, kontakt Olav Skaali.

Publisert 15. feb. 2007 08:30 - Sist endret 10. sep. 2007 13:43