Disputas: Trude Rakel Balstad

Cand.scient. Trude Rakel Balstad ved Institutt for medisinske basalfag vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Dietary plants and regulation of gene expression through Nrf2/EpRE and NF-kB

Professor Ben van Ommen, TNO Quality of Life, Nederland
Professor Hans Krokan, Avdeling for kreftforskning og molekylærmedisin, NTNU
Forsker, ph.d. Trine Ranheim, Institutt for indremedisinsk forskning, Oslo universitetssykehus, Rikshospitalet

Veileder:  Professor Rune Blomhoff, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Klinisk ernæringsfysiolog og doktorand Trude Rakel Balstad har studert matplanters evne til å regulere uttrykket av gener som er sentrale i utviklingen av kroniske sykdommer.
I sin avhandling Dietary plants and regulation of gene expression through Nrf2/EpRE and NF-kB har Trude Rakel Balstad og medarbeidere funnet at frukt, grønnsaker og krydder kan regulere utrykket av gener assosiert med sykdomsutvikling. I celle- og musestudier har de funnet at matvarer som kaffe, brokkoli, løk og krydder som timian, rosmarin, gurkemeie, nellik og oregano kan øke kroppens eget antioksidant forsvar og dempe inflammasjonsrespons. Inflammasjon og oksidativt stress er en underliggende faktor i utviklingen av mange kroniske sykdommer.

Videre viser Balstad at hele matvarer har overraskende god effekt sammenlignet med isolerte stoffer fra de forskjellige matvarene. I tillegg forsterker kombinasjoner av flere matvarer effekten, noe som kan indikere at de forskjellige komponentene i matvarer virker sammen. Befolkningsstudier viser en klar sammenheng mellom høyt inntak av frukt og grønnsaker og lavere risiko for en rekke kroniske sykdommer, deriblant mange typer kreft.

Dette arbeidet utvider forståelsen av mekanismene bak hvordan et kosthold rikt på frukt og grønt kan beskytte mot utviklingen av kroniske sykdommer.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 14. juni 2010 14:03 - Sist endret 14. juni 2010 14:08