Disputas: Marit Kolberg - Ernæring

M.Sc. Marit Kolberg ved Institutt for medisinske basalfag vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Effect of dietary plants on NF-kB in inflammation and prostate cancer. A food synergy and food-based approach.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Omer Kucuk, Winship Cancer Institute of Emory University, Atlanta, USA
  2. opponent: Professor Jan G Hatlebakk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Bergen
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Bente Evy Halvorsen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Asim K. Duttaroy, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Rune Blomhoff, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Matplanter hemmer betennelse og påvirker betennelses- og kreftrelaterte gener.

Klinisk ernæringsfysiolog Marit Kolberg har i sitt doktorgradsarbeid funnet at forskjellige matplanter kan dempe betennelsesprosesser og påvirke uttrykket av gener som er knyttet til betennelse og kreftutvikling.

Et høyt inntak av matplanter reduserer risikoen for utvikling av en rekke kroniske sykdommer blant annet hjerte- og karsykdom, diabetes og kreft. Betennelsesprosesser er en del av utviklingen av disse sykdommene, og en av grunnene til denne positive effekten av matplanter kan være at de reduserer betennelse i kroppen. Matplantene inneholder mange tusen bioaktive stoffer som potensielt forsterker hverandres biologiske aktivitet og gir såkalte synergistiske effekter.

I avhandlingen “Effect of dietary plants on NF-kB in inflammation and prostate cancer. A food synergy and food-based approach” har Marit Kolberg og medarbeidere studert effekten av kaffe, tomat, krydder og valnøtter på betennelse. Plantene viste en betennelsesdempende effekt både i celler og i mus. Ved å kombinere flere matplanter oppsto synergistiske effekter.

I tillegg fant Kolberg og medarbeidere at tomat og kaffe hemmer betennelse i prostatakreftceller og implanterte prostatakreftceller i mus. De fant også at kaffe reduserte cellevekst, og økte celledød i prostatakreftceller. Både kaffe og tomat påvirket gener relatert til betennelse og kreft både i prostatakreftceller, kreftsvulster og vevet rundt kreftsvulstene i mus.

Disse resultatene bidrar til forståelsen av hvorfor matplanter reduserer risiko for betennelsesrelaterte sykdommer som kreft, og er derfor med på å understreke de helsemessige fordelene av et kosthold rikt på matplanter.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 28. mai 2015 12:53 - Sist endret 28. mai 2015 13:55