Disputas: Zaidoon AL-Jaderi - Immunologi

M.Sc. Zaidoon AL-Jaderi ved Institutt for medisinske basalfag vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Natural killer cells and dendritic cells in multiple sclerosis - effects of drugs in vitro and in an experimental mouse model.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning.

• 1. opponent: Seniorforsker Benedict Chambers, Centrum för infektionsmedicin, Karolinska Institutet, Stockholm, Sverige
  • 2. opponent: Professor Silke Appel, Klinisk Institutt 2, Det medisinsk-odontologiske fakultet, Universitetet i Bergen, Bergen, Norge
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Svein Olav Kolset, Molekylær og klinisk glykobiologi, Seksjonen for molekylær ernæring, Avdeing for ernæringsvitenskap, Instiutt for medisinske basalfag, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Disputasleder

Professor emeritus Haakon B. Benestad, Avdeling for molekylærmedisin, Institutt for klinisk medisin, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Erik Dissen, Avdeling for molekylærmedisin, Institutt for klinisk medisin, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Multippel sklerose (MS) er en kronisk autoimmun betennelsessykdom som rammer hjerne og ryggmarg. Mekanismene som utløser sykdommen er ennå ikke fullstendig forstått. I hovedtrekk vet vi at kroppens immunceller går til angrep på de cellene i hjernen som har ansvaret for å lage en isolerende skjede rundt utløpere fra nerveceller. Denne skjeden kalles myelinskjede og produseres av oligodendrocytter. Når oligodendrocyttene skades vil også nervecellenes evne til å kommunisere med hverandre svekkes. Dette kan eksempelvis gi seg utslag i redusert muskelkraft eller nedsatt følelse.

Zaidoon AL-Jaderi har studert to av celletypene i immunsystemet: naturlige dreperceller (også kalt NK-celler) og dendrittiske celler, og deres rolle i denne sykdommen.

NK-celler gjenkjenner og dreper kreftceller og virusinfiserte celler. De skiller ut signalstoffer som påvirker andre aktører i immunsystemet slik som T-celler. NK-cellenes rolle i MS har ikke blitt grundig studert. Noen rapporter foreslår at NK-celler bidrar til å utløse eller forverre sykdommen, mens andre rapporter tyder på det motsatte.

Dendrittiske celler viser fram fremmede antigener (peptider) for T-cellene og bidrar i tillegg til å igangsette og forme immunresponser gjennom utskilling av ulike signalstoffer. De antas å ha en sentral rolle i MS.

Zaidoon AL-Jaderi har studert hvordan D-vitamin og ulike medikamenter (fingolimod, monometylfumarat) påvirker NK-cellene, inkludert deres evne til å drepe dendrittiske celler. Han har benyttet en eksperimentell musemodell (EAE) som likner på multippel sklerose, der behandling med disse medikamentene ga et mildere forløp av sykdommen. NK-celler og dendrittiske celler fra disse musene ble isolert og karakterisert i laboratoriet. NK-cellene viste økt evne til å drepe dendrittiske celler etter behandling. Videre studier er nødvendige for å fastslå om NK-celle drap av dendrittiske celler kan bidra til å bremse sykdomsutviklingen hos mennesker med MS.

For mer informasjon

Kontakt gruppe for forskerutdanning.

Publisert 7. des. 2016 09:11 - Sist endret 9. des. 2016 12:19